sadel krångel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 798
F

fjordinghanna

Nu har jag tänkt o tänkt men blir inte riktigt klok på saker o ting. Jag skulle behöva en annan sadel till min häst det är jag iaf säker på ! Men jag vill ju ha en sadel som både jag o hästen gillar, så då borde ju någon sadelutprovare kolla. Och i närheten av mig verkar inte finnas så mkt mer än sharpman!

o jag har inte särskilt mkt med pengar så jag har typ bara råd med begagnat eller biligt skit. Dessutom är min häst högdräktig om 2 veckor och inte särskilt van att åka transport så i nu läget känns det inte rätt att prova sadel då hon är dunder stor o jag vill inte stressa henne med transport resa heller! Så nu funderar jag på o köpa bomlöst troligtvis barefoot, för det kan jag få prova o låna av en bekant o sedan kanske beställa egen! Men vet inte om jag egentligen vill ha en bomlös , för egen del vill jag ha en djup dressyrsadel med bra stöd.

Min fråga är alltså: ska jag köpa en bomlös o ha tillsvidare eller ska jag betala dyr milersättning o ta hit sadelutprovare o köpa en (av engelsk typ)dressyrsadel i prisklass upp till 5000?

för övrigt vet någon hur kvaliten är på äldre gold medal sadlar? hittat en skit biligt..

Sv: sadel krångel

det skulle jag råda dig till,att ta en bomlös så länge.
eftersom hästen är dräktig och ur from,så kommer det bli problem att finna en sadel som ligger bra i längden.
Före sommarbetet är en bättre tid att pröva sadlar då hästen är i sin mer *normala* form.
Det finns billiga *skit*sadlar som funkar utmärkt , så länge man ser över stoppningen och att den passar just din häst.
Det som slkijer dom åt är oftast design och lädret ,inte alltid vad som är i dom.

lycka till i sökandet av sadel och med fölning=)

loppfrö

Gold Medal är skitsadlar...Såldes till ett riktigt ockerpris om man ser till hur kvaliten var.

Jag hade ju inte åkt på sadelprovning när hästen är högdräktig, det är ju ingen ide. Vänta eller köp en bomlös om du vill ha det, men jag hade inte åkt till en sadelprovning ännu.

jo jag väntar nog med o köpa utprovad sadel. Tänkte jag kunde ta foto på hästen någon dag med alla våra olika sadlar, o lägga ut här på buke.Något kanske man kan se på bild men det blir ju inte som o gå o känna själv direkt. Har 5 sadlar i sadelkammaren nån passar kanske bättre än någon annan. Beställer kanske en bomlös annars. Eller rider med tömkörningsgjord o shabrak, men jag är ju så feg o dålig balans.

Har den där Anneli någon hemsida eller något sånt?

vet ni något om de här free and easy sadlarna? Något sånt kanske man skulle investera i framtiden..

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
170
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 136
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: warg
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 287
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka