sadel med för lågt för manke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 789
S

__Stilett__

har inte haft det lätt med att prova sadlar på min häst.
har nu 3 st som jag har fått varva med. Varav jag rätt nyligen köpt 2 av dom. och bara ett par månader innan köpte den första.
Det är en unghäst.

Jag har även en annan sadel hemma, som va en tidigare häst sadel.
det är en väldigt bra sadel som har haft förmågan att ligga bra på flera olika hästyper. Därför har jag valt att behålla denna,
Problemet med den, och det enda problemet, är att den har inte tillräckligt med cutback. Så den blir ngt låg i manken.
Jag har lagt på sadeln på unghästen som den ligger faktiskt riktigt trevligt på, men måste upp vid manken. Kan man tex padda upp sadeln så den kommer ifrån manken på ngt sätt?
Sadeln är tillräckligt bred för att kunna paddas lite.
Men jag som i vanliga fall aldrig brukar padda sadlarna, har därför inte en aning om det går att göra så. Jag har ej ridit med den på han, förutom en gång tidigare innan ja köpte dom 3 andra.
Jag blir stollig på sadlar :-/

Rider sällan.

Sv: sadel med för lågt för manke

Så sant inte sadeln blir för trång med en pad, så lär det ju inte skada.

Finns det bara tillräckligt med utrymme och sadeln passar i övrigt så ser jag inget problem med att padda upp den lite!

Tack för era svar.

tillräcklig med plats finns det ett tag till. sadeln är bred.
Den har luggit på en mkt bred häst innan.
skulle vara väldigt glad om det går att lösa på ngt sätt så då dom nya sadlarna känns lite obeväma att rida i.

Försök att hitta en padd med kansl och var uppmärksam så att det inte blir ännu trängre mellan framvalv och manke!

vart kan man hitta sådana paddar med kanal? (via postorder)

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 174
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 043
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
4 013
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Få skimmel vit
  • Stuterinamn
  • Chat GPT
Tillbaka