Sadel med långa bossor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare simzon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 664
S

simzon

Är det någon som har en sådan sadel med "utdragna" bossor bakom sadeln? För- och nackdelar?
En sådan sadel ska ju fördela tyngden bättre, men har hört många säga att den bidrar till ryggproblem (vilket ju är självklart om hästens rygglängd inte räcker till).

/simzon

Sv: Sadel med långa bossor

Ingen?!?!
Den ska tydligen vara tänkt för distans, vanderritt osv. Typ island.

/simzon

Sv: Sadel med långa bossor

Destu längre sadel du har destu längre yta måste passa hästen. Därför kan det vara svårare att passa in en lång sadel.
Om den bara passar och inte är för lång för hästens rygg är det en fördel med tryckfördelningen.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 539
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 495
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka