sadel-"passformen" på sommaren?

Messy

Trådstartare
Ni som har sadlar (jaaaa jag letar fortfarande :p )
hur passar de på sommaren?

Min häst ser ut som en badboll nu (fullblod)...
OM jag hade haft en sadel så kan jag tänka mig att den skulle ligga nååågot :angel: annorlunda nu.

Så, hur gör ni som håller igång era hästar på sommaren men ändå har dem på bete?
Märker ni på hästen att den är "obekväm" med sadeln? Får hästen lite skav/tryck?

Bara nyfiken :)

Sv: sadel-"passformen" på sommaren?

*Egentligen* tycker jag inte det ska spela någon roll så länge hästen håller hullet resten av året. Det är ju fläsket som ökar och det har en tendens att mest sätta sig på magen och bredden! :p men inte bomvidden - isåfall satt sadeln i regel dåligt redan innan så kusen kan utveckla muskulaturen bättre när den slipper sadeln en period.

Har själv aldrig märkt av något just i samband med bete, mer än att gjorden behöver bytas! :o (sadlar som behövt bytas av andra anledningar dock)Men så har jag på senare år haft bomlösa sadlar. Vilket jag är glad för på kallisen som ökat bomvidd med säkert tre storlekar på ett år.

Eftersom min pålle inte går upp speciellt mycket i vikt under sommaren så är det inga som helst problem. :p

Det enda jag gjort är att jag plockade bort fårskinnet för ca en vecka sen. Fast det är pga att han byggt på sig tillräckligt med ryggmuskler för det nu.

nä jag försöker hålla honom i samma hull året om. inte bra att låta dom bli så tjocka på sommaren med tanke på fångrisk.

Näe ingen större skillnad. Möjligen ligger inte hoppsadln lika stilla på ponnyn nu när hon algt på sig lite. Hon är rund som en tunna om manken redan i normala fall...:crazy: Nu när hon är som en tuna om hela bukregionen finns det inte mkt för sadeln att ta fäste i så att säga:angel:

nä jag försöker hålla honom i samma hull året om. inte bra att låta dom bli så tjocka på sommaren med tanke på fångrisk.

fast 90% är ju vatten... mitt fullblod ser verkligen dräktig ut!
Tog bort ALLT kraftfoder när hon åkte ut på bete! Hon får typ en näve efter ridning/borstning...

Tycker också det låter svårt att inte få stormage på dom på sommaren med tanke på TS-halten! :p Om dom går på bete vill säga.

För mig har det inte blivit så stor skillnad hittills i år eftersom tjockisen haft fri tillgång till hösilage med höga värden hela vintern! :crazy:
Tror inte det får plats med så mycket mer i magen än han åt då, eller att han skulle hinna äta så mycket mer för den delen...

Om hästen går på bete så kommer sadeln antagligen bli för smal, lite beroende på vad man har för häst och hur den lägger på sig.

Jag låter inte min häst gå på bete, dock så går hon ute dygnet runt i en hage med liten mängd gräs.

men vatten lägger sig väl inte på ryggen?

okimage.jpg

visserligen taget lite snett framifrån, just för att man ska se magen, hon är inte SÅ fet framifrån!!

problemet med sadlar är att det trycker på sidorna och stasar så hon får knölar på ryggraden (du kanske har sett i nån tråd innan på min pålle)...

så magen som nu står RÄTT ut är ju ett liiiten problem!

hon har blivit rundare över ryggen, hela hon är lite... mer... :love:

Min försöker jag hålla i samma hull året om, tycker riktigt synd om hästar som får bli på tok för feta,
även om min är för rund om magen nu, men hon har haft vila på grund av en påbörjan till överansträngning.
Annars så rider jag bara på mer om hon börjar bli för fet, tar några extra galopprundor längs ängarna :d

*KL*

MItt fbl har gått från 'strax över gränsen för acceptabelt hull' och med ryggraden väl kännbar, till en liten trind sak med ryggraden nedsänk (ränna).

Sadelmakarkoll igår, sadlarna utprovade i december. Låg lika bra som innan faktiskt, till min förvåning. Men som sadelmakaren sa 'magen är ju enbart b esvärande om den puttar fram sadel/gjord och det är ju ingen fara på din' och vad gäller ryggen så har jag såpass bred kanal på mina sadlar att det inte påverkar.

Tycker också det låter svårt att inte få stormage på dom på sommaren med tanke på TS-halten! :p Om dom går på bete vill säga.

Det är ju olika från häst till häst tror jag.
Min häst under förra årets bete (gick från midsommar-september):

Krutto.jpg

Så här håller han sig under hela året, med mer eller mindre muskler över rumpan beroende på hur jag lyckas hålla igång ridningen under vinterhalvåret.

så magen som nu står RÄTT ut är ju ett liiiten problem!

hon har blivit rundare över ryggen, hela hon är lite... mer... :love:

Haha jag maskerar det genom att ha hästen grov i resten av kroppen också, och att inte titta framifrån! :D

Ska man dra till ytterligheter så kan jag ju dra upp ett par exempel som magrat ur och behövt stödfodras trots rikligt med bete! :p -Ena till den grad att man väldigt tydligt såg revbenen - hade varit djurplågerivarning om inte vet några månader tidigare varit där och konstaterat någon konstig variant av lindrig fång, inte relaterat till för kraftigt foder...

Visst blir hästar olika, men ju mer käk i magen - desto mer tänjs magen ut för att det ska få plats, och ju högre TS-halt, desto mer måste de äta.

Ja, det stämmer verkligen. Vår gammelgubbe ger jag fortsatt kraftoder för att jag helt enkelt inte vågar ta bort det.

men i början när man släpper på kraftigt bete så är det smart att cutta allt krafftfoder!

Vi har en ATG-veterinär i stallet, och det var även dennes tips...

men som sagt, morötter å lite fibergi har hon fått iaf!

när hon står inne så står hon på halm, och jag tror inte hon är speciellt hungrig!!!
fast du har helt klart en poäng i det du säger!!!!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 319
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
4 024
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka