Sadel - ruggad päls! HJÄLP!

Sv: Sadel - ruggad päls! HJÄLP!

Är detta direkt efter ett ridpass eller dagen efter?

Ta lite bättre bilder så jag ser ordentligt, men det ser ut som att lockarna är ca 5 cm nedanför ryggraden och börjar ungefär vid manken.

Är det en bomsadel eller bomlös du ahr? Vilket märke?

Dom uppställda bilderna i grimma är i slutet av hans 2 veckor långa viloperiod alltså inte riden.
Den andra är dagen efter ridning.

Har en bomsadel av märket Ken Taur Kari
kentaur_special_lagupplost.jpg

Ska se om jag kommer till stallet idag och kan ta bilder.

Han är ju inte bara lockig var han är svettig, utan en del av del blöta pälsen ligger slätt. Och med tanke på att lockarna rör sig från manken och längs ryggen i höjd med bossan skulle jag tro att sadeln är för smal.
Har du en bild på när sadeln ligger på?

Sadeln är utprovad efter honom för ett år sedan nu.
Kan ju säkert vara så att han växt ur den. Gäller bara att få mamsi att ta dit en sadelutprovare då...

Ska ta bilder idag.

Jag kan nog inte annat än hålla med DC om att det ser ut som om sadeln är för smal....

Eller så är det så att bossorna är "fel"stoppade som dom inte passar din häst...

Försök att få en sadelmakare att titta på häst och sadel ifall det är något som h*n kan fixa utan att du behöver köpa annan sadel...

Har en kompis som jobbar i en ridsportbutik som är väldigt duktiga på sadlar. Enligt henne kommer det massor med folk på våren/hösten och vill byta sadel eftersom pälsen under sadeln blir "ruggad". I de flesta fall är det inte sadeln som ligger fel utan att hästen håller på och byter päls. Nu vet jag ju inte om det är så i ditt fall.

Jo, jag ska avvakta och se. Vi har inte haft denna sadel när han har satt päls innan. I en period i vintras försvann det faktiskt. För att sedan komma tillbaka. Skumt...

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 044
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
4 014
Senast: Oknytt
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 956
Utrustning Hej, Av någon anledning blir min hästs päls precis vid sidan av manken ruggad av sadeln. Det riggade är symmetriskt över båda sidorna... 2
Svar
21
· Visningar
6 617
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka