P
Pygmalion
Ni som är duktiga på sadlar... Sadeln till min häst är något smal fram i bommen och glappar även bak. Hästen i fråga har en väldigt rak rygg och sadeln är en griffin som vad jag har hört ska passa hästar med raka ryggar. När sadeln ligger på honom och han står stilla så ligger den an hela vägen med samma tryck. Men i arbete så börjar den glappa. Upplever att hans rygg blir än rakare vid arbete. Då hästen är ung och vi än så länge håller på med förberedande arbete för inridning så vill jag vänta lite med att prova ut en sadel för han kommer säkerligen att ändra formen en hel del plus att det ju är en fördel om jag kan rida honom vid utprovningen. Tanken var nu att satsa på en begagnad sadel som är lite vidare än den jag har för att ha fortsättningsvis.
Men då till frågan. Varför glappar sadeln bak, är den trots allt för svängd i bommen? Har detta någon större betydelse så länge ingen sitter upp och rider? Vad finns det annars för sadel som möjligtvis kan tänkas passa och som inte kostar skjortan?
Men då till frågan. Varför glappar sadeln bak, är den trots allt för svängd i bommen? Har detta någon större betydelse så länge ingen sitter upp och rider? Vad finns det annars för sadel som möjligtvis kan tänkas passa och som inte kostar skjortan?