Sadel som glappar bak...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pygmalion
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 038
P

Pygmalion

Ni som är duktiga på sadlar... Sadeln till min häst är något smal fram i bommen och glappar även bak. Hästen i fråga har en väldigt rak rygg och sadeln är en griffin som vad jag har hört ska passa hästar med raka ryggar. När sadeln ligger på honom och han står stilla så ligger den an hela vägen med samma tryck. Men i arbete så börjar den glappa. Upplever att hans rygg blir än rakare vid arbete. Då hästen är ung och vi än så länge håller på med förberedande arbete för inridning så vill jag vänta lite med att prova ut en sadel för han kommer säkerligen att ändra formen en hel del plus att det ju är en fördel om jag kan rida honom vid utprovningen. Tanken var nu att satsa på en begagnad sadel som är lite vidare än den jag har för att ha fortsättningsvis.

Men då till frågan. Varför glappar sadeln bak, är den trots allt för svängd i bommen? Har detta någon större betydelse så länge ingen sitter upp och rider? Vad finns det annars för sadel som möjligtvis kan tänkas passa och som inte kostar skjortan?

Sv: Sadel som glappar bak...

Omöjligt att svara på över nätet utan att ha sett hästen och sadeln i fråga. :angel: ;)

Spontan reaktion; Om ingen sitter i sadeln och belastar den med tyngd borde det vara att "bara köra på" så vida man inte märker att hästen reagerar negativt på glappandet. Sen är det ju också ett avgörande hur mycket sadeln glappar vid arbete på lina. Handlar det om en cm eller en dm? Det är också något man får ta hänsyn till. Lika så kanske inte hästen arbetar på samma sätt under ryttare som på lina (men du kanske spänner in honom?).

Är griffinsadeln använd till en annan häst har förmodligen stoppningen satt sig efter den hästen och är då inte "representativ" för märket.

//Alice

Jag har exakt samma problem med min Griffin Haflinger X-vid som jag har till mitt unsto. I stallet ligger den an hela vägen (även om den är en aningens smal) men när hon rör sig i paddocken börjar den glappa som tysan bak vilket resulterar i att hon börjar spänna sig, skjuta rygg, håller halsen börjd i en spänd båge och går med spända ryckiga steg framförallt i traven och i galoppen bockar hon. Ska tillägga att hon går mycket mer avslappnat med ponnyns westernsadel som både är ordentligt bred och glappar inte speciellt mycket bak. Hon har en rak, kort och väldigt bred rygg utan manke. När tillfälle ges ska jaginförskaffa en bomlös, men ekonomin tillåter inte den typen av inköp för tillfället.

Den är förmodligen för böjd i bommen, men den kan också vara för smal eller för takformad för hästen och då komemr den inte ner ordentligt - vilket leder till att den glappar.

Är hästen spikrak i ryggen och är inte överbyggd på något sätt? Hög/låg manke?

Hästen har rätt hög manke och ryggen är i princip spikrak vid arbete.

Senast ändrad:

Jag skulle beskriva hästen som rak där sadeln har sin anläggningsyta, sedan går ryggen svagt uppåt, men han är absolut inte överbyggd. I rörelse blir ryggen ännu rakare.

Få se om vi kan ta lite bilder på honom och lägga ut.

Okej, dressyr eller hopp? Dressyr är MKT lättare att hitta om den ska vara spikrak. Hopp är praktiskt taget omöjligt. Ingen sadel blir så rak..

Som läget är just nu så vill jag bara ha en "slit och släng" sadel, som dock ska passa hästen. Det kan lika gärna vara en allround som dressyr, ändamålet är ju bara att den ska duga vid insittningen och inridningsarbetet. När det är dags för utbildningsarbetet så kommer jag att ta hjälp av en utprovare för att få en optimal sadel till honom (och hoppas då att det blir en med ändringsbar bom).

Ska få hjälp av amalia att ta lite bilder på honom på söndag. Kommer även att då prova lite olika typer av sadlar för att se vad som kan tänkas ligga still på honom vid longering.

Rikta in dig på dressyrsadlar... Märken som är raka:

FB, Albion k2 dressyr, Globus (samtliga modeller), Stubben (vissa modeller), Lemetex Stylist, Lovatt & Ricketts, Equipe.

Fnns fler, men jag är inte hemma just nu, så mjag har inte alla hemsidor här.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
546
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31