sadel som glider fram lite.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cosmic
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 146
C

Cosmic

Vi har en häst som är ganska svår att hitta sadel till då han har så kort rygg. Nu har vi hittat en som ryttaren tycker är skön, som är lagom lång, sitter i övrigt bra förutom att den gled fram lite, max 1 cm. Pälsen blev liiite ruggad framför sadeln men under låg pälsen bra och det syntes inget där. Hästen gick bra och verkade trivas med sadeln, kan ju iof ta ett tag innan man märker på hästen så det behöver inte betyda något men nu gick han på bra. Är det nån fara med att den glider fram lite?

Sv: sadel som glider fram lite.

Om sadlen bara kasar fram 1 cm kan jag aldrig tro att det kan vara någon fara.
Annars kan du ju använda en svanskappa.

För mig är sadlar som glider fram för smala för hästen, där har du min åsikt.:D

Alltså det beror ju på VARFÖR sadeln glider fram.

Min häst har kort, bred, platt rygg, ingen manke, överbyggd bak = det är omöjligt att hitta en sadel som inte glider fram, det finns liksom fysiska lagar..

Dessutom har jag ett fläsk arsle som kräver minst 17" sadel.

Min sadelmakare säger att det gör ingenting om sadeln glider fram lite, min sadel är dessutom tillräckligt vid så han kan röra sig fritt under och det är det viktigaste.

Men glider den pga sadeln är för smal, ja då får man leta efter en annan sadel..

Visar hästen att den trivs så är det ju det viktiga. Alla hästar är inte så petiga med just en cm hit eller dit. Sen ska det ju inte ruggas i pälsen, alltså tuperas, det kan ge hästen en brännande känsla, men lite hår i fel riktning är inte alltid hela världen om hästen inte verkar bry sig.

Finns ju så många orsaker till att sadeln glider fram. Sadelgjordsläget kan vara kasst, kan hjälpas med en ergonomisk gjord eller en fransk gjord, min favorit! Det kan handla om att hästen har för kort avstånd mellan bogbladets bakre kant och den djupaste platsen på ryggen (ryttarens position) vilket gör att den djupaste platsen på sadeln blir längre bak än ryggens vilket gör att när ryttaren hoppar upp så kasar sadeln mot den djupaste platsen. Detta är mitt fall, slutade med specialbeställd sadel som är väldigt kort fram just för att jag ska sitta rätt utan att trycka fram sadeln. Sen finns ju sommarmagen osv. Gäller att man klurar ut varför om man verkligen vill gå till botten, men det är absolut ingen billig historia!

Det du kan göra för att hjälpa hästen med den sadeln du har är ju lite olika. Oavsett om den är ny eller begagnad (stoppa då om den om den inte är det) och sätt på svanskappa i en månad eller så tills stoppningnen har formats efter plasten du vill att den ligger på. Du kan prova en tunn antiglid som inte påverkar ngt mer än klistereffekten. Finns några olika bra och mindre bra. Du kan prova att antingen stoppa sadeln efter det eller lägga något i bakkant så sadeln blir mer nertryckt fram. Kan ju då hamna i framvikt och kan störa bogarna men det är ett sätt om din häst inte berörs av det. KOmmer inte på något mer nu... jag har gått igenom dem ALLA! Inget delikat problem! Hoppas det går bra och att du hittat en sadel som funkar i längden! :)

Alltså det beror ju på VARFÖR sadeln glider fram.

Min häst har kort, bred, platt rygg, ingen manke, överbyggd bak = det är omöjligt att hitta en sadel som inte glider fram, det finns liksom fysiska lagar..
Håller med. (har lidadan häst) Är hästen byggd så hjälper det inte att sadeln passar hur bra som helst. Glider den fram endast en cm skulle inte jag hetsa upp mig utan snarare vara rätt nöjd. Det viktiga är ju att se till att sadeln verkligen passar så att den inte glider för att den är fel för hästen. En bra sadelmakare/sadelutprovare ser detta.

Min häst har sitt sadelgjordsläge längre fram än sadelläget, vilket gör att vilken sadel jag än har på henne så kasar den fram 1cm. Jag har fått nöja mig med sadlar som ligger bra för ögat och som hon rör sig helt fritt i. Och blundat för att den åker fram någon cm. Jag får helt enkelt vara nöjd så. Den lägger sig inte med ortspetsen på bogbladet vilket är det viktigaste.

Jag bestämde mej för att lämna tillbaka sadeln och leta vidare. Bomvidden var nog bra men efter att ha studerat sadeln på ryggen ännu mer så märkte jag att den lättade lite, lite bak (märkte inte det innan) så jag misstänker att bommen var lite för svängd. Iaf kändes det inte helt rätt så jag letar nog efter en annan. Han är en häst som inte är helt lätt att hitta sadel åt för han har kort sadelläge, som tur är så är dottern liten om rumpan och ska inte ha större än 16 tum, kan även ha ännu mindre. De få gånger jag rider honom så får jag rida barbacka helt enkelt för min rumpa behöver 17,5 tum. Sommarmage har han inte utan han är smalare än han varit på många år.

Du har säkert redan gått egenom allt men en del av mitt problem är också att sadelgjordsläget är typ 10 framför sadelgjorsstropparnas läge, den franska gjorden är faktiskt skitbra på det sättet att den sitter längre bak, sadelgjorden främre kant är ju på samma ställe som en vanlig men spännena hamnar ändå nästan 10 cm längre bak, i alla fall på min häst. Bara ett tips om du inte redan provat. :)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
878
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
669
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka