Sadel som glider fram

Anyo

Trådstartare
Provred en Edinburgh igår som va störtskön. En som jag KUNDE sitta i och komma ner i.
Men så var det problemet att den hade glidit fram pytte lite. kanske max 1 CM. Hur påverkar det hästen om en sadel glider fram? Och sen är hon lite överbyggd idag kan det bli bättre om hon får "växa" i den ? Hur hade ni gjort ?

Sv: Sadel som glider fram

Jag är ingen sadelexpert, men jag ser inte 1 cm som ett problem. Fast det kanske beror på hur länge du red när du provred den. Men annars så kan man använda paddar så att den ligger still tills att hon är normalt musklad :) Men som sagt jag är ingen sadelexpert.

Jag red som ja brukar på henne i 40 minuter ca.
Jag tkr heller inte de skulle va nått problem. Men som min
"boss" eller moster tkr så va det hela värden om den hade glidit fram
det lilla. Därför tänkte jag kolla här om nå hade lite mer erfarenhet om detta. Det kändes så himla bra med den sadeln eftersom som andra som finns kan ja inte sitta i.

Det beror ju lite på vart du sadlade. Om du sadlar längre bak finns det ju utrymme för den att kasa fram. Lade den sig på bogbladen? Om den låg kvar bakom utan att ta i när hästen rör sig och ligger bra i övrigt hade jag ridit på.
Om hästen har lite mage eller knepigt läge för sadelgjorden ska en svängd gjord se till att sadeln lättare ligger på plats, om det är sadelgjorden som drar fram den.

Slutligen så är det lätt att man gärna inte vill inse om sadeln inte ligger 100 och inbillar sig annat. Även om sadeln ska passa dig också kan det ju vara så att den är för vid/smal/svängd, hur bekväm den än må vara.

Okej. Jag kanske lade den längre bak oavsiktligt ? Nej den lägger sig inte på bogbladet ^^. Däremot min hoppsadel som ja haft nån gång har gjort det. Så den är inte i bruk för henne nu. Men i brist på annat har ja vart tvungen att ha den vid vissa korta tillfällen. Den låg bra i övrigt tyckte jag. Sen om hon växer till sig mer fram så kanske det blir bättre? jag har en svängd gjord nu som är från hööks.

Det beror ju lite på varför den åker fram. Om den är för lång eller för rak så hästen puttar fram den med länden, det kan orsaka spänningar i hästen. Är den för smal så den glider för det, eller om den glider för att den just nu är lite vid. Är den lite för vid kan man ha en pad just nu. Men övriga anledningar, då skulle jag prova något annat.

Det behöver inte vara någon katastrof att den åker fram lite grann.

Kan ju vara som tidigare inlägg sa att du sadlat lite långt bak?
Hur sitter stropparna i förhållande till sadelgjorden?
Kan vara så enkelt som att ändra placering på stropparna eller en annan sadelgjord löser problemet.

Men det viktigaste är ändå hur hästen rör sig och vad är det som gör att den åker fram då kan man bestämma om det är okej eller ej.

Det behöver inte vara någon katastrof att den åker fram lite grann.

Kan ju vara som tidigare inlägg sa att du sadlat lite långt bak?
Hur sitter stropparna i förhållande till sadelgjorden?
Kan vara så enkelt som att ändra placering på stropparna eller en annan sadelgjord löser problemet.

Men det viktigaste är ändå hur hästen rör sig och vad är det som gör att den åker fram då kan man bestämma om det är okej eller ej.

Stropparna satt jäms med sadelgjordens spännen. Jag lånar du sadeln från en butik så ja vill ju inte "prova" den för mkt. Men en gång till kan man ju prova och ändra stropp positionen. hade dom i dom 2 främsta men hur tkr du jag ska prova ?

Nu har jag ju inte sett någon bild på hur det ser ut så det kan jag egentligen omöjligt svara på.
Oftast passar det bäst att ha de främre stropparna, menade mer stropparnas placering i sadeln.
Ibland kan stropparna vara fästa för långt fram eller bak och då brukar en sadelmakare enkelt flytta dem till en bättre position som passar hästen som ska ha sadeln.
Har du sadelgjorden genom stroppen nedtill på schabraket? Om du har det kan du prova att ha sadelgjorden utanför den.

Men det viktigaste i frågan är ändå hur hästen rörde sig?
Var hon spänd eller mjuk? Någon skillnad mot hur hon går i vanliga fall?
Sänkte hon ryggen eller något annat som gjorde att sadeln åkte fram?
Har sadeln rätt bomform? Lagom lång?
Du måste ta reda på VARFÖR sadeln åkte fram, det kan vara en anledning som det inte spelar så stor roll eller så är det fel sadel helt enkelt.

Nu har jag ju inte sett någon bild på hur det ser ut så det kan jag egentligen omöjligt svara på.
Oftast passar det bäst att ha de främre stropparna, menade mer stropparnas placering i sadeln.
Ibland kan stropparna vara fästa för långt fram eller bak och då brukar en sadelmakare enkelt flytta dem till en bättre position som passar hästen som ska ha sadeln.
Har du sadelgjorden genom stroppen nedtill på schabraket? Om du har det kan du prova att ha sadelgjorden utanför den.

Men det viktigaste i frågan är ändå hur hästen rörde sig?
Var hon spänd eller mjuk? Någon skillnad mot hur hon går i vanliga fall?
Sänkte hon ryggen eller något annat som gjorde att sadeln åkte fram?
Har sadeln rätt bomform? Lagom lång?
Du måste ta reda på VARFÖR sadeln åkte fram, det kan vara en anledning som det inte spelar så stor roll eller så är det fel sadel helt enkelt.

Jag tyckte hon gick avspänd och fin under hela ritten. Ett alternativ är väl att göra om bommen, om det nu går på denna? det känns som en djungel med alla dessa sadlar :angel: . Men ska prova det där med stroppen på schabraket idag och se hur de blir då. :)

Göra om bommen?

Är den för smal eller för bred, för rak eller svängd? Om det är det som felar så är det helt enkelt fel sadel.

Göra om bommen?

Är den för smal eller för bred, för rak eller svängd? Om det är det som felar så är det helt enkelt fel sadel.

Jo men ja tänkte om det kanske är bommen som är fel så kanske det går att göra om den? Jag kan ju i stort sett inte ett smack om saldar men. Ja tkr inte den är för smal eller för bred. Däremot som du nämer aningen svängd ? Kan det göra att den åker fram lite ?

Om sadeln är för svängd så ligger den inte i balans.
Den får inte vicka åt något håll, inte glappa och inte trycka.
Om den gör det så ska du ha en annan sadel.
Då spelar det ingen roll hur bekväm du tycker att den är.

Men Edinburgh har väl relativt rak bomform? Eller är jag ute och cyklar?

Om sadeln är för svängd så ligger den inte i balans.
Den får inte vicka åt något håll, inte glappa och inte trycka.
Om den gör det så ska du ha en annan sadel.
Då spelar det ingen roll hur bekväm du tycker att den är.

Men Edinburgh har väl relativt rak bomform? Eller är jag ute och cyklar?

Inte denna isf. Häst ägare prov red sadeln efter att jag provade. Hon är ju mkt mkt liten denna människa men då fick ja se att det glappade lite i bakändan på den. inte mkt men det syntes.

Då får ni ha så kul och leta vidare efter en annan sadel :)

Lycka till och hoppas ni hittar någon snart :)

Om sadeln glappar så ligger den inte bra, alltså ingen sadel att använda till hästen. Sadeln ligger inte an där den ska, vilket leder till ökat tryck på den främre delen av anläggningsytan. Det kan i sin tur resultera till både att hästen får det svårare att arbeta korrekt samt skador framöver.

Välkommen ut till sadeljungeln! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
854
Senast: Guldaskig
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 744
Senast: Ragdoll
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 118
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka