Sadel som glider framåt - tixerant?

sassabrassa

Trådstartare
Sadeln på min unghäst glider framåt, då sadelgjordsläget inte är optimalt. Sadeln passar och "diagnosen" är klar, så det behöver vi inte bry våra huvuden med. ;)

Idag har vi en svängd gjord men den gör inte riktigt tricket. Jag har funderat på tixerant-gjorden. Hjälper den verkligen mot glid? Eller finns det något annat jag inte tänkt på? (Antiglid-pad när det är gjorden som drar känns ju lite kontraproduktivt.)

Några tips?

Sv: Sadel som glider framåt - tixerant?

Jag har en H-gjord. Den förhindrar att sadeln dras fram av gjorden och är samtidigt bra för hästar med sadeltvång för man behöver inte spänna den hårt och ändå ligger sadeln stabilt. Haft min i drygt 3 år och är supernöjd.

Dom har jag hört talas om, men finns dom att köpa i Sverige?
Jag har försökt googla men det är mest bara Buke-trådar som visas. ;)

Min häst har ett dåligt sadelläge (för kort avstånd mellan ryttarens position och bogspetsen) och dåligt sadelgjordsläge (sadelstropparna hänger ca 15 cm bakom hennes högsta punkt på bröstkorgen), köpte en tixerantgjord men den hjälpte inte, pånåt sätt hjälpte den, då sadelgjordsläget blev bätttre iom att den placerar sig längre bak men då det är so, det är glider sadeln ändå om än mindre. Har nu ett experiment på gång, har en ny sadel och kört med svanskappa ett tag öf att den ska sätta sig på det stället jag å hästen vill ha den, nu är tanken att den borde satt sig så nu ska jag prova att korsa stropparna ochse vad som händer. Har hört lite allt möjligt om det, får-får inte, men ska ge det ett försök.

Det låter ju minst sagt trixigt, är inte säker på att jag riktigt förstår hur du menar ens? Har du en bild på spektaklet? Det är min rena nyfikenhet som frågar. :)

Sadeln jag har ligger toppen (lite vid idag, men med fårskinn sitter den perfekt) det är bara det *** sadelgjordsläget! :devil:
Dels ligger det lite väl långt fram, dels har hästen inte läggning för spikrak buklinje direkt. Och han har en medfödd skada som gör att han aldrig kommer kunna ridas för att vara i riktig topptrim, så det är hälsosam "normalform" som gäller för honom.

Inga bilder... kass på sånt. Men det verkar som om du har samma problem med sadelgjordsläget som jag. Sadelgjorden placerar sig bröstkorgens smalaste plats och den är längre fram än vad sadelläget är. Tixerantgjorden funkar ju så att denns främsta spets kilar sig fast på bröstbenet så den lägger sig lite längre bak av det och sen är den ju inte beroende av att lägga sig där det är smalast heller pga hur den ser ut och det sista är ju att det frambyggda på den runda plattan gör än mer att sadelgjordsläget flyttas bakåt. Så prova!

Har nu kört med korsade sadelgjordsstroppar och det verkar faktiskt funka peppar peppar!

Det jag menar med min häst är att från bogspetsens slut ( den som känns som en armbåge nedanför manken) till den plats på ryggen som är lägst (den plats där du som ryttare hamnar) bara är 14 cm, 16 cm när hon jobbar med ryggen, ett normalt avstånd brukar vara 25 cm! (hon har liten manke som sluttar fort sen går ryggen rakt å långt mot korset) Det innebär ju att även om jag placerar sadeln långt bak kommer min tyngd pressa fram sadeln till jag sitter på det djuapste stället på ryggen och om vi säger att från mitt center och fram till bommens slut/framvalv är 25 cm som man räknar med så ligger min sadel väldigt långt fram. För det är ju alltid det som är prolmemet för folk som jag med hästar som min. vi vill en sak men sadlen följer naturlagarna :( plus då att den där piiip sadelgjorden också drar fram hela eländet. Men som sagt... peppar peppar :)

Var jag lite förståelig?

Nu är jag mer med på tåget! Det var nog att vi använder ordet bogspets olika som förvirrade mig. För mig är det punkten längst fram på hästens kropp, där bogbladet fäster i överarmsbenet. (Fast efter att ha läst en gång till nu så kanske det är det för dig med? Nåja, det är ett sidospår vi kanske kan släppa nu. ;))
Har sett många hästar med det problem som din har, det är inte många sadlar som fungerar! Allt för ofta får man kompromissa på något tyvärr.

Korsade sadelgjordsstroppar är standard på vissa hästar här numer! Jag tycker att det brukar fungera riktigt bra, för det mesta så kan de flesta sadelgjordar komma ett snäpp längre fram bara med hjälp av det! (Jag börjar förövrigt sakna mitt gamla varmblod nu, som kunde ha prestigesadlar och vanliga raka gjordar!)

Vet någon hur det är med storlekarna i tixerantgjordarna? Behöver jag gå ner eller upp i storlek?

Liknande trådar

Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger... 2
Svar
23
· Visningar
4 368
Senast: mily
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 834
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 066
Senast: Fiorano
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 868
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31