Sadel som glider

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Monsterkyss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 979
M

Monsterkyss

Pållen som jag rider är så väldigt rund, och han har absolut ingen manke. Det medför ju såklart sadelproblem, och ägaren har provat massvis med olika sadlar till honom - alla bara glider runt (från sida till sida). Detta gör att man, trots att han är ponny, inte kan sitta upp från marken - utan måste ha en pall som är hög nog så att man bara kan slänga över benet (om inte någon håller emot i stigbygeln på andra sidan). Man kan alltså inte ta stöd i bara en stigbygel.
Vet någon hur man kan göra för att sadeln ska ligga still? Då jag ofta rider ut behöver jag kunna sitta upp från marken, det händer ju att pållen låter mig sitta av lite då och då :D:angel: Funkar inte heller bara genom att spänna sadelgjorden, den kan man spänna hur mycket som helst och ändå glider sadeln. :crazy:

Sv: Sadel som glider

Kan bero på att ortspetsarna trycker ner och fastnar (har varit med om det själv).

Vad har ni för dressyrsadel och hur vid är den? Hur vid är hästen?

Bilder på hästen? Bilder på sadel+häst?

Det finns en tun gele/sikikonpadd som man kan köpa och ha under schabraket/vojlocken, men en bredare sadel skulle nog vara bättre.

Jag vet inte precis om det är den här sadeln: http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1024 men något liknande är det, iaf.

vet inte hur vid varken han eller sadeln är, har inte heller någon bild på häst eller sadel på den här datorn. Men han är väldigt bred, de som inte är vana vid breda hästar har väldigt svårt att sitta på honom. Är en blandning mellan tinker/cob. Och sadeln är då också väldigt vid...

Det enda Hööks kan ha som eventuellt fungerar viddmässigt idag är Griffin T4 m. lång manke, tidigare Griffin cob och då xxw. Inget annat är brett på hööks.

Så har ni inte nån av ovanstående sadlar så är båda för smala för er häst och bredare behövs.

Ah, länken funkade inte riktigt... Men har en Griffin T4 dressyr. Hur vid den är vet jag inte, men den är väldigt vid om man jämför med sadlarna som finns tex på ridskolan...

Kolla vidden. Kan du lägga in en bild på sadeln när den ligger på ryggen utan schabrak mm så kanske vi kan avgöra om det är vidden som är felet?

De flesta sadlar ser mkt vidare ut än vad de egt. är speciellt om man jämför dem med sadlar som har "normalvidd".

Har inte tillgång till kamera, den jag har är trasig.
Men om sadeln nu är bra på honom, finns det inget annat man kan göra? Han lät mig sitta av en gång när vi pyntat oss med reflexer, och då hade han en reflexbrösta också. Jag vet inte om det var för att det prasslade lite i buskarna i den mörka skogen, och för att jag hade en stirrig häst som ajg behövde komma upp snabbt på, eller om det var för reflexbröstan... men jag kom upp iaf med hjälp av stigbygeln utan att sadeln gled så värst mycket. Så kan det hjälpa med en brösta?

En brösta kan hjälpa ganska bra ja. Det finns speciella paddar som man kan ha under shabraket också tror jag, har sett en sån iaf, men vet inte om dem hjälper så mycket

Ah, så bra :D är ju också betydligt billigare att köpa en brösta och en pad än att köpa ny sadel... ;)

Det är inte alls säkert att vidare sadlar löser problemet. Har själv en rund häst med minimal manke. Jag kan sitta upp från marken om det kniper, men jag måste förstås sitta till i högerstigbygeln då så att sadeln hamnar rätt igen. Därför sitter jag upp från pall oftast. Om den bara glider vid uppsittning kan gjord med resår förbättra. (funkar bäst för mig) Men om den även glider i sidled vid ridning, då är den nog för smal för hästen ändå.

HUR ska en brösta kunna hjälpa mot att sadeln glider?

En sadel som glider (kvittar hur) ligger INTE bra.

En sadel ska inte glida så mkt att det inte går att sitta upp från backen.

Och def. INTE så man inte ens kan ta stigbylgeln utan måste lägga över benet över sadeln när man sitter upp.

Nej jag tyckte också det lät väl häftigt, men en bild av häst med sadel skulle underlätta lite.
Tekniken vid uppsittning kan betyda en hel del också förstås. (men den vet vi ju inget om)

Alla bara hojtar vidare bom, men har man en tunna så kvittar det hur vid sadeln är, sadeln går att röra i sidled ändå. Det som har hjälpt mig är resår på båda sidorna på gjorden.

Sedan jag köpte min wintec wide har det visserligen blivit bättre, men sadeln kan mycket väl glida sidledes ändå om hästen skyggar eller tränger åt någothåll (i längsled ligger den still).

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Silje
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 251
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur