Sadel som glider

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Monsterkyss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 979
Sv: Sadel som glider

Om en sadel glider så mkt som TS beskriver så ligger inte sadeln bra. Jag har en riktigt bred häst, förr hade han ingen manke heller. 99% av alla sadlar gled runt, men sen fanns det en och annan som låg still.
Bara för att hästen inte har en manke betyder inte att allt glider runt, det gäller bara att hitta en sadel som passar riktigt bra, så kommer den ligga still.

Detta stämmer inte, har man en sadel som ligger BRA så glider de inte. Jag trodde samma sak som dig innan men nu när jag vet att det går att hitta sadlar som ligger helt stilla så accepterar jag inte en sadel som glider minsta lilla i sidled.

Min häst är 124+ grader när hon är som rundast, väldigt cylinderformad och dessutom en mkt böjd bröstbenskurva som skjuter fram de flesta sadlar. Jag har lyckats hitta sadlar som ligger stilla. Varför ska man nöja sig med en sadel som ligger halvbra?

Senast ändrad:

Att den glider lite är nästan omöjligt att komma ifrån när man har en häst som är rund, men att den glider så mycket att man inte kan sitta upp från en pall ens, det är för mycket tycker jag. Då misstänker i alla fall jag att sadeln inte passar hästen riktigt.

Nej det kan jag väl iofs hålla med om, att man bör kunna sitta upp från en pall utan att sadeln ger sig av. Men att den ska ligga still som på en häst som har ett sadelläge tror jag är svårt om man inte har en hejarns tur (och en sadelbudget på minst 20-25000).

/trassel

Visst att sadeln glider något (kanske 2-3 cm) när man sitter upp, men mer än så ska det inte glida.

Kan du sätta in bild?
Svårt annars.. ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Silje
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 251
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka