sadel som inte ligger bra ..???

Sv: sadel som inte ligger bra ..???

ja det undra jag med ...

så e det någon som kan säga hur man kan se det..???

Man ser att den är för svängd på att bossorna inte ligger an hela vägen och att den är för smal på att den liksom ligger "ovanpå" vid manken, den ska ner i fram så att säga.

Ja som bubbel sa, är sadeln för smal så kommer den inte ner ordentligt fram, utan hamnare lite i bakåtlut jämfört med hur den ska ligga.

För svängd så ser man att den inte följer ryggen baktill under bossorna, utan bossorna sänger av uppåt så den mesta vikten hamnar under den utputande delen mitt under sadeln och inget under bakra delen av bossorna. Prestige (appaloosa) är väldigt svängda, mina hästar kan inte ha dem, utan bara hästar med mer svängd rygg, (inte nödvändigtvis svankig, men lite mer åt det hållet om ni förstår)

Siffran menar jag... Normal finns inte i prestige.

Tuvisen Sadeln ligger i bakvikt och bossorna följer inte ryggen.

Siffran menar jag... Normal finns inte i prestige.

Tuvisen Sadeln ligger i bakvikt och bossorna följer inte ryggen.

vet inte vad det är för siffra men kan kolla det i morgon , men ha för mig det är 35 ..?! men vet inte ...

kommer ut en i morgon som ska göra Termografi på han och kolla sadel ....

så ha kollat sadel nu och det stor 17,35 och andra siffror , är det 35 som är bom vidden då????

Ja det är 35 som är bomvidden.

Tror knappt 37 räcker heller men sadeln är för svängd i vilket fall så...

Senast ändrad:

hur se man att sadelen e för svängd??
och att den i för trång ..-??
e det någon som kan vissa på bilderna vad man ska kolla på???

tack...

Bossorna följer inte ryggen, de släpper tidigare än de borde

Tittar du på min bild som jag la in tidigare så ser du att sadeln ligger i balans (nästan) i din sadel om man sitter i den får man vinkla bäckenet för att sitta rätt. I en sadel som är för smal hamnar man ofta i stolsits.

Titta på många sadlar och jämför. Jag skulle ta hjälp av en sadelutprovare om jag var du.

oki.. tackar ...

så vad för sadel ska han ha ungefär ??
några förslag så jag vet vad jag ska kolla på....

Vet ju inte hur ryggen så kan inte riktigt ge några tips. Man får helt enkelt prova sig fram. Men jag skulle ändå ta ut en sadelutprovare om jag var du.

så här se han ut i ryggen ...

4351487.jpg

18727049.jpg

ska ta ut en sadel provare men hitta ingen här omkring.. ha inte lust att åka flera mil med han ...

Jag skulle börja med att prova en annan Prestige ( lite dyrare modellerna, de är rakare) vidd 37.

oki.. ska kolla om jag hittar några beg , ha inte lust att köpa en helt ny , eftersom han bara e 4 år ...

inga mera som ha förslag..???

Ett sätt att känna efter som sadeln är för svängd är att lägga en hand på framvalvet och en på bakvalvet och försöker gunga sadeln genom att trycka fram och sedan bak. Sadeln skall ligga still den skall inte gunga då har du en för svängd sadel.

Jag tycker också att din sadel ligger i bakvikt. Om du tar haden och lyfter saden 3-4 cm bak så kan du se hur det skall se ut när den ligger i lod. Förmodligen är sadeln för smal men det kan också bero på att formen på sadeln inte passar din häst.

Ett sätt att känna efter som sadeln är för svängd är att lägga en hand på framvalvet och en på bakvalvet och försöker gunga sadeln genom att trycka fram och sedan bak. Sadeln skall ligga still den skall inte gunga då har du en för svängd sadel.

Jag tycker också att din sadel ligger i bakvikt. Om du tar haden och lyfter saden 3-4 cm bak så kan du se hur det skall se ut när den ligger i lod. Förmodligen är sadeln för smal men det kan också bero på att formen på sadeln inte passar din häst.

oki, tack... då ska jag testa det i dag sen när jag e i stallet ....
ska man sitta i sadel eller inte när man försöker gunga den..???

så nu ha jag haft ut en som ha gjort Termografi på han och hittade inget alls på han , sadel va helt oki, bommen va precis lagom , men hon tyckte jag skulle ha en tjock padd under och det ha jag , så den kom upp några cm .. ha en padd med fårskinn som e tjock ....

så nu slipper jag köpa ny sadel och hästen e frisk ...
känns helt underbart .....

Jag ställer mig väldigt frågande ifall en kompetent person skulle rekommendera att ha "en tjock padd" under en sadel som är "precis lagom"... :crazy:

bommen e lagom men som dom andra ha skrivit här så e den lite låg där bak och då kunde jag ha en padd där .. för att få upp baken på sadel lite ....

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 263
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
426
Senast: MiniLi
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 424
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka