Sadel som ligger dåligt- kompensera med padd under?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare wyntzi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 404
W

wyntzi

Min sadel som jag köpte i somras då min häst var betydligt rundare över ryggen (både fett och mer muskler), passar inte längre så bra. Pga lite olika skadetillbud har hästen inte gått fö fullt och tappat muskler så han skall def bli något mer musklad över ryggen. Nu är problemet att sadeln inte ligger an tillräckligt mitt på. Vilket resulterar i att den åker bakåt och skav får han baktill av bossorna.

Var inne i en hästaffär idag och skulle kolla om de kunde stoppa om den men de rekommenderade mig istället följande:

Lägg en lite klibbig gelpad unders mot hästens rygg, och där det fattas lite stoppning lägg en bit fårskinnspäls eller padd.

Hmm kan detta funka som en lösning tills hästen musklat sig mer?
Och det verkar inte så kul med en gelpad direkt mot pälsen, stramar det inte i håren då...

Sv: Sadel som ligger dåligt- kompensera med padd under?

sadeön är för rak. Köp en ny sadel eller jobba hästaen från backen tiil den återfått sina muskler är mitt råd.

Tror du inte man genom omstoppning kan kompensera? Den är väldigt lättstoppad. Med det menar jag att det är inte mkt stoppning i den idag. En Wellington hopp.

det är bommen som är rak inte stoppningen, tror inte det kommer påverka.

Jag tycker det låter riskabelt att padda. Blir det inte bra, så får du antingen punkttryck mitt under (där paddningen ligger) vilket resulterar i att all vikt ligger på väldigt liten yta. Blir det fel åt andra hållet (för lite paddning) ligger sadeln i brygga fram och bak, vilket också ger problem.

Ligger inte sadeln bra utvecklas inga muskler där den ligger och trycker. Och då växer hästen inte i sadeln och man är inne i moment 22.

Sadlar är verkligen ett ABER.

Hade sådana problem med förra sadeln en prestige Golden star strl Normal som bara vickade på honom. Provade säkert 10 sadlar i somras och bara Wellingtonen passade- funkade bar tills han började tappa vikt. Han är bara 5 så han ändrade sig en hel del denna sommaren. Suck 17 000 kr kostade Wellington sadeln- och jag får inte sålt dne så jag kan köpa en annan... Så därför tänte jag kanske man kunde göra något med stoppningen...
Försökt få ut en sadelprovade men hon bara lovar och lovar men dyker inte upp.
Hade honom på tillridning i dec och den sadel hon hade fungerade bättre (JUST NU). En presitge meridith strl 36 ... Men de är ju så dyra och finns inte begagnat...
SUCK SUCK

Älskar Kieffer Donau sadlarna men de är väl också raka? Lika raka som Wellington hopp- någon som vet?

Skall tilläggas att han är bred så jag bör ha kilbossor eller close contact eller både och. Många sadlar tippar på honom då han är så rund över revbenen- och bred.

Men,Wellington är väl inte raka?
Tyvärr alldeles för böjda för mina rakryggade damer!

Har du hopp Wellington? För jag har även en dressyr Wellington och den passar hästen bättre, den är inte lika rak som hoppsadeln.

Jag har haft en dressyr Wellington,men fick tyvärr sälja den då den var för böjd till mina nuvarande damer!

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 221
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 157
Utrustning Hej, jag hjälper min granne med sin ridtravare som hon inte har haft tid till på länge. Sadel som används till hästen ligger inte bra på...
Svar
4
· Visningar
1 071
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Septisk artrit