Sadel som liknar Stübben??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fullblod
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 304
F

Fullblod

Provade en gammal Siegfried på min lillskit häromdagen. Hon fick ett sadelläge:bump: vilket hon inte haft förut. Dock är den sadeln varken min eller jämn i stoppningen. Så just nu är jag på jakt efter en sån eller nån som är lik. Förslag på sadlar som är liknande i bommen? Vidden på sadeln vi provade var 31 och det är nog det minsta hon klarar vad det ser ut som nu:crazy:

Sv: Sadel som liknar Stübben??

Har hon svängd rygg?
Min polle har en stübbensadel också i bomvidd 31
Har också en Prestige på henne som sitter bra, sitter likt stübben. Men den är i bomvidd 35, har för mig att den motsvarar stübbens 31

Storpållan har en Stübben och de sadlar som också har passat är Zaldi, Pessoa och Morris & Nolan. Hon har 31 i bomvidd på Stübben och 31 i bomvidd på M&N, MW i Pessoan och Zaldin kommer jag inte ihåg.

Stübben är mkt svängda och M&N raka, likaså Pessoa. Förstår inte hur du får ihop den ekvationen.

Alla Stubben är inte jättesvängda, Siegfried CS är ganska rak!

min häst har väldigt rak rygg och min erfarenhet av Stübben sadlarna är att de skiljer sig ganska mycket beroende på ålder, modell osv. Min Stübben passar tex inte på min kompis häst även fast han har en likadan samma tum och samma bom fast något äldre.

nej inte rak men relativt rak :smirk:

Jämför du men en M&N är den def. svängd.

Lillan_busan De blir aldrig så raka som en M&N eller Pessoa.

Passar Stübben så köp en Stübben. Finns mängder med beg.

Jo jag köper gärna en stübben om det går...problemet är att jag inte vill köpa för dyrt nu eftersom hon kommer att växa ur den på nolltid... därför ville jag kolla vad mer som kunde vara liknande så man kanske hade lite fler att kika på... Stübben är annars ett av mina favoritmärken så jag köper gärna en... jag hade hemma några begagnade igår och provade på henne... en av de ligger bra det var en Stübben Siegfried men en allround och 30 i bommen och en som inte var jättegammal för den hade de blå knapparna... jag vill dock helst inte ha allround eftersom min erfarenhet är att man sitter sämre i de själv... är de olika Siegfriedarna och MF hoppen tex lika i bommen??

Har hon svängd rygg?
Min polle har en stübbensadel också i bomvidd 31
Har också en Prestige på henne som sitter bra, sitter likt stübben. Men den är i bomvidd 35, har för mig att den motsvarar stübbens 31

Det är detta som är så knepigt... jag upplever inte henne speciellt svängd men mina sadlar är för raka så därför slängde jag bara på en sån vi hade i sadelkammaren... trodde den skulle vara på tok för svängd men den satt som en smäck... såg ungefär ut såhär:eek:... men då kanske att Prestige kan vara något att kika på oxå:) Tack!

Är inte så väldigt insatt i de olika Stübbenmodellerna, rättare sagt vilka som är lika eller inte.

Dock så kan du ju hitta en helt ok Stübben för 2-3000 kr och det tycker jag är billigt iaf. Prestige är betydligt dyrare och har inte alls samma bomform. Prestige är svängda för en överbyggd rygg (har bommens tyngdpunkt långt fram). Stübben är jämnt svängda hela vägen.

jag rider med en JH sadel på min häst..den är på stubben bom. mycke skön sadel o nog inte så dyr om du letar efter en billigare variant :)

Ringde till Stübben sverige och frågade om bommarna i de olika modellerna... och det ska vara samma så att underdelen ska vara väldigt snarlik i alla modeller:bump:... nu ska jag leta sadel på begagnat marknaden:D

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 287
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 009
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Håller på att rida in ponnyn och letar sadel åt henne. Jag har vänt och vridit på detta så mycket att jag håller på att trassla in mig i...
Svar
5
· Visningar
935
Senast: bigganl
·
Utrustning Ni gamlingar här på buke (:D), finns det modernare (rakare) sadlar som liknar stübbens hopp/flbsadlar (typ Siegfried CS)? Jag fick...
Svar
4
· Visningar
1 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka