Sadel som snurrar runt...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Catrine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 772
C

Catrine

Jag har provat två olika sadlar med olika bomvidd...
Båda snurrar runt när jag ska sitta upp...
Vad är det för fel? :confused:

Sv: Sadel som snurrar runt...

En tänkbar orsak är att bommarna varit för smala, så att sadlarna inte kommit ner och runt hästen, utan bara legat ovanpå utan nån rejäl kontakt med hästryggen. Bommens form, om den är för rak eller för svängd, kan också påverka eftersom sadeln då inte får kontakt med ryggen.

Hur ser din häst ut?

Hästar som är runda över ryggen och med låg manke är det svårt att få även en passande sadel att ligga still på. En för smal bomvidd förvärrar.

Sen så kan din uppsittningsteknik vara boven i dramat. Det gäller att vara så snabb upp så möjligt så man inte har för mycket vikt i stigbygeln för länge.

Jag röstar också på uppsittningsteknik. Min förra sadel var visserligen inte superbra, men den var inte för smal eller för bred för hästen. Den snurrade nästan jämt när jag skulle upp. När instruktören (som nog faktiskt väger mer än mig) satt upp låg den alldeles stilla... :angel:

Har du dragit at sadelgjorden?? Kanske ar den alldeles for los.
Jag haller aven med de andra har i traden, du kanske inte sitter upp tillrackligt snabbt.

Stå på nåt när du ska upp på hästen. På min ridskola använder vi cavalettiblocken för att spara på stigläder och sadlar. Det är också bra att träna hästen att stå still på ett ställe när du stiger upp.

Vi har en sadel som passar bra på pållan, en x-vid, men jag litar inte på att den ligger kvar. Sitter alltid upp från pall, men jag är lite rädd att tappa nåt eller så så jag ska vara tvungen att hoppa av ute, och inte hitta nåt att kliva på :)

Det kan både vara att du är för tung (nu menar jag då väldigt överviktigt... iaf tresiffrigt...) eller att sadeln helt enkelt inte är bra. Jag hade samma problem innan, men då var bomvidden för stor och nu när jag har en sadel som ligger jättebra, då kan jag hoppa upp från marken utan problem och jag är ju inte smal vill jag inte påstå.. och min häst har ingen manke och är rund som en tunna, men det gäller att hitta rätt sadel..

Skulle vilja säga att mycket har med uppsittningstekniken att göra också.

En sadel kan aldrig ligga fastklistrad på en häst om du inte varit där med klistertuben förståss.

Jojo, det är klart att du inte kan h'nga dig i stigbygeln och ta tag i bakvalvet och dra dig själv upp. Men om vi nu antar attpersonen hoppar upp på ett "rätt" sätt så kan det vara vikten eller för stor/smal bomvidd. Ville bara mena att hästen kan va rund som en tunna och inte ha en manke, men det kan gå att hoppa upp från marken ändå.

Det beror lite på hur hästen ser ut. En dålig manke gör att sadeln glider. Jag brukade motionsrida en häst för några år sedan och på den gick det knappt att tynga i lädrerna öht, som en tunna ungefär...
Men i vilket fall, jag sitter numera alltid upp från pall för att skona både sadel, hästen och mig.

Jo, men det beror knappast på ryttarens vikt utan teknik.

nej, jag sa att det kan ha med ryttarens vikt att göra, och då menar jag inte nåra kilos övervikt utan iaf ´3 siffrigt.

min häst har ingen manke alls, rund som en tunna och jag har en sadel där jag kjan hoppa upp från marken utan att den glider.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
418
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 225
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 084
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka