Sadel som svänger uppåt

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tilly Tam
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 258
T

Tilly Tam

Köpte en ny dressyrsadel idag. Den ligger bra över manken och sluter om bra. Men den ligger inte rakt längs med ryggen, utan svänger uppåt i bakvalvet. Nån-några centimeter över ryggen ligger den. Är det farligt att rida i den då? Kan man ha en kilsits under för att jämna ut? Eller någon annan padd?

Sv: Sadel som svänger uppåt

Jag fick den för 600 vid snabb affär. Och den är värd mycket mer, så jag tänkte att om den inte passar så kan jag ju alltid sälja den vidare ;)

Jag har två andra sadlar också som passar utmärkt. Så det var ett impulsköp, men det skulle vara kul om jag kunde ha den själv, för den är himla fin! :)

Jag förstår inte riktigt hur du menar, men om du menar att den glappar baktill, inte ligger an hästens rygg så passar den inte för hästen. Bommen är för svängd för din häst och blir inte bra i längden, med eller utan padd.

Den glappar inte direkt. Den ligger längst med hästens rygg hela vägen utom just i slutet.... Inte lika mycket som mina andra sadlar i alla fall. Så just den lilla svängen kunde kanske gå att kompensera med typ en kilsits. Hästen är ganska omusklad också så den kanske ligger bättre efter lite muskler....

muskla upp hästen under några veckor och prova sadeln igen då? :)

Ja jag får väl göra det... Hårdträning :smirk: ...

hårdträning? det får väl ta den tid det tar, annars är det ju bara att försöka sälja sadeln direkt

Jo men du skrev några veckor.......

Sälj sadeln i stället! Varför riskera ryggproblem?

Jaja jag få väl göra det då. Men så illa ligger den faktist inte..... När jag rider så ligger den ju perfekt. Och jag ska nog prova med en kilsits ändå :devil:

Ps. Jag är inte dum i huvudet.

*vinkar febrilt*

Jag vill ha en svängd sadel. Har en gaaaammal (fornminne) Stubben på gång, eventuellt, ev,ev. *hoppashoppashoppas*

Vad är det för märke? 600 kr låter inte mkt.

Jag hade ju inte bestämt mig igår när jag skapade tråden ju :smirk:
Men eftersom det är svårt för er att förstå hur den ligger så får jag väl lita till mig själv.... Får la höra med tjejerna i stallet vad dom tycker också......

Mizz: Det är en gammal lewa. Som är i väldigt bra skick för sin ålder! Den är inte så jättesvängd, nog mest min häst som är rak :smirk:

Hur kan en sadel ligga perfekt när du rider (då ryggen faktiskt blir rakare) än när hästen står på stallgången och släpper baktill?
Om sadeln inte är gjord för att släppa tidigt, t.ex. Jaguar/Röösli, så glappar sadeln.
Sedan så kan inte sadeln ligga perfekt när du rider, för isf hjade det ju inte varit något snack om saken och du hade knappast frågat här.

:rofl: You're back.

Jättekul, men den här öppningen var urdålig.

Ja, jag vet inte hur länge mitt nick har funkat, men såg i en tråd idag att universumkastare var tillbaka.

:smirk: Har du en kommentar om huruvida det är felaktigt eller inte kan du skriva det istället.

När jag skapade tråden hade jag inte ridit i den än.
Men det var ju väldigt konstigt då.... för den ligger faktist bra när jag rider och glappar inget. Hästen går som vanligt och verkar ej bekymmras. Så antagligen tog jag mig inte tid att kolla ordentligt första gången, för nu tycker jag inte det ser så konstigt ut längre utan ryttare. Jag var väl osäker i början antar jag....
Så e de.....

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka