Sadel till arab med manke

jag vill bara visa bilden som fick mig att benämna manken som alptopp. Alltså, jag hade inte tänkt så mycket på det, men när hon jag var hos som byggde bomlösa sadlar fick se denna bild blev hon helt förskräckt. Men på denna bild är han grymt omusklad och lite tunn, det är samma dag han kom hem till mig.
IMG_98062_zps5c19299f.jpg
 
Ett tips är faktist Crown Patriot, väldigt fina mjuka sadlar för raka ryggar och med plats för manke. vill man ha ngt mjukt och gott för rumpen sin så kan ja rekomendera dem. är själv väldigt kräsen med sadlar men den föll mig i smak!
 
det var någon som skrev Kieffer, har hittat en begagnad här i krokarna, men vad tror ni om bomviddarna, har hört att de bara har en vidd och att en lite bredare häst sällan kan ha den? Kvalar han in på "lite bredare" tror ni? Eller skall jag ge det ett försök?
 
@emptyrings

Globus syntet har inte alls samma passform som deras lädersadlar, den är mycket mer svängd (och totalt kass i mina ögon). Clic dressyr som du fått tips om innan kan vara värd att prova. Och Globus Esperanza hopp om hästen har rund rygg eller Clic hopp om han är takformad :)
 
@emptyrings

Globus syntet har inte alls samma passform som deras lädersadlar, den är mycket mer svängd (och totalt kass i mina ögon). Clic dressyr som du fått tips om innan kan vara värd att prova. Och Globus Esperanza hopp om hästen har rund rygg eller Clic hopp om han är takformad :)

ah, ok. ja syntetsadeln jag provade satt ju märkligt. någon susning om vilken bomvidd jag skall leta efter i globus om han har 32 i stubben? funkar 32 där också?
 
ah, ok. ja syntetsadeln jag provade satt ju märkligt. någon susning om vilken bomvidd jag skall leta efter i globus om han har 32 i stubben? funkar 32 där också?

Min har 36 i bommen på sin Globus Clic hopp och 32 i Stübben var alldeles för smalt för honom.
Men min är bredare än din och har en helt annan kroppsbyggnad.
 
förra ägaren hade en france premiere i strl 30 (normal), så jag misstänker att han inte kommer bredda sig enormt mycket mer heller. synteten var strl 34 som jag provred, den låg dock inte an ordentligt längst upp framtill, fast den satt ju konstigt öht..
 
Kieffer värmer man om till den bomvidd man behöver därför är dom oftast i normal när dom säljs nya.
 
förra ägaren hade en france premiere i strl 30 (normal), så jag misstänker att han inte kommer bredda sig enormt mycket mer heller. synteten var strl 34 som jag provred, den låg dock inte an ordentligt längst upp framtill, fast den satt ju konstigt öht..
Sadlar för hästar med spikraka ryggar är t ex Albion K2, Barnsby NGage, Globus Esperanza. Nya Wintec har rakare profil än gamla. Kieffer går att värma om bommen på, lätt takformade är de också, finns billigt och kan passa. Han ser inte så bred ut just nu, kanske Thorowgood T4 kan funka. Trainers är rätt raka, Jeffries, Crown.

Övriga stubbenmodeller kan du avskriva, santa cruz/jacson/toulouse samtliga likaså, de har inget tillräckligt rakt åt din häst. Inte ens säker på att Prestiges rakaste är raka nog.
 
Sadlar för hästar med spikraka ryggar är t ex Albion K2, Barnsby NGage, Globus Esperanza. Nya Wintec har rakare profil än gamla. Kieffer går att värma om bommen på, lätt takformade är de också, finns billigt och kan passa. Han ser inte så bred ut just nu, kanske Thorowgood T4 kan funka. Trainers är rätt raka, Jeffries, Crown.

Övriga stubbenmodeller kan du avskriva, santa cruz/jacson/toulouse samtliga likaså, de har inget tillräckligt rakt åt din häst. Inte ens säker på att Prestiges rakaste är raka nog.

sadelinprovaren lade på en prestige (med kilbossor tror jag) som hon sade låg bra, ungefär som avalonen. jag frågade henne om den inte var för böjd, men det var hon inte böjd att hålla med om.. vet inte vilken modell, men tror den kostade 14-15 000 ny, så det var väl än av de billigaste.
 
Kan du tänka dig en syntetsadel? Våran arab var ganska lik din i kroppen och han hade en knights hawk allroundsadel. Den satt väldigt bra på honom och det är utbytbara koppjärn i den så att du kan byta koppjärn om han breddar sig. De är inte särskilt dyra nya och brukar kunna gå att få tag på begagnade också. Min dotter tyckte att den var bekväm att rida i. Jag red aldrig i den så jag kan tyvärr inte säga något om den men den är ju absolut inte stubben hård. Sadeln finns som dressyrvariant också om du vill ha det och heter då Knights lady hawk.
 
sadelinprovaren lade på en prestige (med kilbossor tror jag) som hon sade låg bra, ungefär som avalonen. jag frågade henne om den inte var för böjd, men det var hon inte böjd att hålla med om.. vet inte vilken modell, men tror den kostade 14-15 000 ny, så det var väl än av de billigaste.
Avalon är ju Stubbens rakaste modell. Prestige har någon modell (Versailles?) som är åt det rakare hållet. Men sammantaget så är din häst som jag ser det, väldigt rak. Finns en hel uppsjö andra sadlar på marknaden som passar såpass raka hästar som din, utan att behöva kompromissa.

Det du kommer att behöva är en sadel som både har bra mankfrihet i fram, och tillräckligt uppbyggd i bak för att balansera sadeln på en Horisontell rygglinje. Kilbossor är nästan ett måste.
 
Jag hade en Moll Hoppspäzial, inte den modellen som såldes av Börjes senare, på 80talet till min spikraka irländare med lång och hög manke.

Och den har inte kilbossa.

Går fortfarande att hitta begagnade sådana även om man måste leta lite och kanske själv annonsera att man söker en sån sadel.
 
Tack för alla svar! Ja, som det är nu, kan jag tänka mig vilken sadel som helst, bara den passar och jag sitter ok i den. Funnes det en avalon begagnad hade jag köpt en sådan också, och ridit med fårskinn under rumpan..
Jo, han är rak, men är han kanske ändå lite överbyggd.. som sadelinprovaren sade, i alla fall då han står med benen ordentligt under sig.

iaf, hade en Kieffer hemma idag, som kanske inte satt helt kasst, men jag tyckte att den låg i bakåtlut den också... vad säger ni? jag menar inte att jag skall göra en bedömning utifrån bildbedömning här, men kan ju vara bra att sålla lite bland sadlarna innan jag tar ut en inprovare till. Kan tilläggas att han efter en lång ridtur med den fick en yttepyttebula på manken, så kanske inte ens är ett alternativ..! Men jaja, då vet jag det.




20140711_203328_zps40542348.jpg
20140711_203416_zpsf919f5c6.jpg
 
ber om ursäkt för stigläder och vojlock och annat störande, kom på efter ridturen att jag skulle fota..
 
Ser ut som att kieffern är en bomvidd för smal och hamnar i bakvikt.

Din häst ser inte ett dugg överbyggd ut på de bilder du lagt ut. Tvärtom, ser ut att ha en väldigt horisontell rygglinje. Det som kan ställa till det är att vissa sadlar har lite tunnare bossor baktill för att passa just hästar med sluttande rygglinje.
 
ja, jag misstänkte att det kunde vara problemet, liite bredare bom än den NW behöver han nog mao.



alltså, jag tycker mig se en diskret lutning uppåt när jag ser honom, inte mycket och det hjälper inte sadlarna som hamnar i bakvikt direkt..
IMG_9700_zps3fc497cf.jpg
 
Sent omsider fick jag tag på en sådan sadel (begagnad) som utprovaren provade ut och som låg perfekt... då. Nu behöver jag mest hjälp med att avgöra om det är så att sadeln blivit för trång eller vad det är som är felet med den (för att lättare kunna förklara nu när jag skall ringa en annan sadelutprovare och se om hon hittar någon sadel..). Sadeln låg an hela vägen då jag inte satt på och låg helt stilla under ridningen, men då jag tar av den har han en rätt stor knöl bredvid ryggraden (ej där sadeln ligger an, men utprovaren sade att det är körtlar som vätskefylls vid ett tryck på ett annat ställe på ryggen). Sadeln var nyligen omstoppad och kändes fin, jämn och lagom mjuk i stoppningen.

Märkena efter trycket på vojlocken var jämna där bak, men det syntes en mörk kant längst fram och som verkade det som den släppte på sidorna av manken lite, eller hur man nu skall förklara. Alltså ljusare tryck framtill precis bakom kanten av anläggningsytan.

Min hypotes är att han breddat sig och helt enkelt inte går i en stubben avalon 32'' längre. Vad tror ni?

(han har fått bulor vid sidan av manken av samtliga sadlar jag provat förutom en stubben siegfried (32'', tidigare i somras) som dock låg i mkt bakvikt --- men får inte ett märke av den bomlösa jag vanligtvis rider honom i nu.)

har som vanligt bara bilder med vojlock och stigbyglar och gjord, men är väl bättre än inget.
20140916_190729_zps0975cd00.jpg
20140916_190830_zps8f416a0d.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
847
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 445
Senast: Freazer
·
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
572
Senast: Aifos
·
Utrustning Bomvinkeln är ca 105-110 grader. Han är i dagsläget urgröpt vid sidorna av manken, så någon form av padd under kommer jag behöva i...
Svar
2
· Visningar
1 329
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp