sadel till ardenner

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tysse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 5 573
T

tysse

ja, det e inte så lätt att hitta en bra sadel som sitter bra på en ardenner, jag har inte hittat ngt bra iaf. har en westernsadel som sitter bra, men en vanlig skulle jag behöva. tar gärna emot tips om bra sadlar till stora berda hästar.

tack.

Sv: sadel till ardenner

En granne till mig har en bomlös cheyenne till sin ardenner tror ja det är , hon "gav upp" bomsadel letandet.Fast visst om man inte har en så dunder bred ardenner kanske det funkar med thorowgoods sadlar i xxw eller globus 38 eller bredaste county.Men ja har nästan svårt att tro att de skulle va lagom vida för de ardennrar jag sett härikring.

Vi har en armesadel till våran ardenner, hon är JÄTTE bred så det finns inget annat alternativ vad jag vet... Vi får till och med ha specialsydd sadelgjord!! :crazy:
Synd bara att armesadlar e så fruktansvärt obekväma, vi får väl köpa en gelsits el. liknande...:smirk:

Vi har en armesadel till våran ardenner, hon är JÄTTE bred så det finns inget annat alternativ vad jag vet... Vi får till och med ha specialsydd sadelgjord!! :crazy:
Synd bara att armesadlar e så fruktansvärt obekväma, vi får väl köpa en gelsits el. liknande...:smirk:

Du skulle inte kunna mäta på hur bred din arme sadel är?om du kan kolla hur många grader ungefär..Har sett armesadlar på några nordsvenskar ibland ,ja tycker de ser bekväma ut fast alla säger att de är stenhårda..

Har du kikat på Wintec Wide ?
Testade ett 30 tal olika sadlars allra vidaste modeller på min extremt kraftiga tinker. Och hade så när gett upp, då allt var på tok för smalt.
Fick då tips om en Wide, testade den och hon kunde t.o.m ha det "smalaste" av de tre lila järnen som medföljer.Var trots synteten mkt nöjd med den sadeln.:)

Vet precis hur svårt det är att hitta en sadel som passar. Har själv en ardenner som är SUPER stor (170 i mankhöjd) enligt alla andra.
Jag har en globus loke i bomvidd 38 till honom. Vet även att hästlagret har sadlar i bomvidder upp till 40.
Har även provat en bomlös bare foot nevada westernsadel och den satt som juten på honom :love:

Är i samma sits..:)
Har problem med sadel till ardennerstot.
Men mannskapssadeln har flera rekomenderat, precis som ni säger. Fick även tipset om att prova en stocksaddle-eller vad de heter. Mellanting mellan western och vanlig sadel. Någon som har erfarenhet av dem? Kanske kan passa ardenner?

Jag har en Karl Bult, handgjord köpt från tyskland eller nåt..köpte den av en i Svergie som köpte den från fabriken:)
jätte skön och stor:)

Bomlös, som någon tidigare föreslagit? På Torsions hemsida (sök via t ex google.se) finns en särskild rubrik "Bomlöst på kallblod" eller något liknande. Där finns bl a bilder på just deras modeller på shire och ardenner.

Bomlöst finns i dressyrmodeller (där du inte ser skillnad mellan bomsadel och bomlöst), western, allround och de klassiska Torsionmodellerna. Allt beroende på plånbok och smak-

Vi har en Barefoot cherokee, riktigt skön att rida i och ligger bra på vår klotrunda ardennner.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: NilHe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
871
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈