Sadel till bred fjording

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tosv56
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 195
T

tosv56

Har länge letat sadel till min fjording - ingen manke, platt, svängd rygg, bred bog. Har provat en bomlös sadel som låg bra men jag kunde inte rida i den pga det blev alldeles för brett att sitta för mina höfter. Letar i första hand efter något begangnat då jag endast promenadrider och ej vill betala massor med tusenlappar!
Hoppas ni kan komma med tips!

Sv: Sadel till bred fjording

Jag tror att du kommer att få samma svar som så många andra som gör sadeltrådar.

Det är helt omöjligt att säga vilken sadel som passar din häst utan bilder. Även med bilder är det svårt.

Kan du inte padda upp din bomlösa sadel (alltså under sitsen, under din rumpa) så att den blir lite smalare i midjan så kanske du kan rida i den sen?

Jag har en d-ponny (korsninig Fjording/New Forest) som jag oxå hade svårt o hitta en passande sadel till. Han är oxå en sån häst med typ ingen make, bred bog och svankig. Jag satte ut en annons på närmaste fjording förening om att jag letade sadel till en rund fjording och fick svar ganska snabbt:)
Så nu rider jag i en Sabre allround sadel. Ursprung england. Den sadeln passar bra fast jag har en kil under så att sadel ska komma upp lite eftersom min häst är lite svankryggig.

Vet dess värre inget om var man kan hitta dessa sadlar, tror de är rätt många år gamla (köpte min sadel av privat person). Men du kan ju alltid leta! ;)

Det finns vissa hästsportbutiker som hjälper en med sadeltillpassning "på distans". Det som krävs av dig är att du fotar hästen och sadelläget, samt gör en ryggprofil. Kanske inte lika bra som att få ut en sadelutprovare, men kan ge en liten idé om vad som skulle tänkas funka.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
547
Senast: warg
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: skiesabove
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 290
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet