sadel till bred, kort, rak rygg?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Naggur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 830
N

Naggur

Då pållen vuxit ur sin "unghästsadel" är jag nu på jakt efter en ny. vill inte lägga ut massa pengar på den eftersom han bara är fem år och riden ett år så jag får väl byta igen=/

Äe sugen på en wintec 500 cair dressyr eller island. mest pga att man kan byta ut koppjärnen så han har nått å växa i. men åxå för luftsystemet som jag tycker verkar helt suveränt. praktiserade på ett ställe förut där dom hade ett gäng sånna och dom passade nästan alla hästar=)

Jag har inget emot att köpa begagnat..

Kom med tips på sadlar som kan tänkas passa=)

Sadeln ska ligga på en islänning

Sv: sadel till bred, kort, rak rygg?

Naggur skrev:
Äe sugen på en wintec 500 cair dressyr eller island. mest pga att man kan byta ut koppjärnen så han har nått å växa i. men åxå för luftsystemet som jag tycker verkar helt suveränt. praktiserade på ett ställe förut där dom hade ett gäng sånna och dom passade nästan alla hästar=)

Jag har inget emot att köpa begagnat..

Kom med tips på sadlar som kan tänkas passa=)

Sadeln ska ligga på en islänning

Wintec är inte korta och ju bredare järn du sätter i desto mer svängd blir sadeln. SÅ behöver du rött/vitt järn och hästen är rakryggad så är det ingen god idé. OM det inte är så att hästen sänker sin rygg förfärligt under ryttaren så sadeln passar under ritt.

Billig kort bred sadeln till raka ryggar som håller ryggen på plats även under ridning är Griffin. Har en 17" cob dressyr, endast 45cm lång, xxw (har utgått) tror att fishsystemets xw är lika vid som min xxw runt 115grader. Behövs inte så bred så blir det ju lättare att hitta sadel, men detta är BRED för mig.

Tänk på att ju vidare kopparjärnet är i Wintec sadeln desto mer svängd blir ju bommen, den kanske är ganska så rak i normal, men byter man till vidare så blir den inte så rak längre.

Globus, Albion, Kieffer & Griffin, dessa sadlar har jag uppfattat som raka i bommen, vad jag har hört så är Globus & Griffin speciellt korta också & dom finns ju i vida storlekar. Har du provat några av dom?

Nej jag har inte provat någon sadel än. Har inte haft några pengar över. alla skattepengar jag tänkt lägga på sadrl gich åt till hunden som blev sjuk=(

Jag har en olympic jessica, är skit skön och passar så bra det bara går på min häst, hon har hög manke, kort och rak rygg också ganska bred. Få du chansen att prova en så ta den!

Är det en dressyrsadel du vill ha?

Nu vet jag inte hur de är i dressyrvariant, men jag har en HUbertus Comfort flatback (hoppsadel alltså) till min valack. Med rak, BRED och KORT rygg (ca 30 cm sadelläge.. :eek: ). Kostar 6995 kr ny (fast byt ut orginalstoppningen är mitt tips!!)

Annars så är det tyvärr ont om KORTA sadlar generellt, speciellt billiga.´Griffin haflinger/cob låg suveränt, är billig etc men för lång.. Och antar den skulle vara för långf ör din med.

Wintec är nog alldeles för böjda för en rak rygg, de är iaf åt helsike för böjda för min herre.

Stubben har en ponnydressyrsadel som ser kort ut och finns i bred bomvidd, provade den dock aldrig på min herre iom att jag gav upp och köpte bomlös.. Men då krävs ju att du kan ha ponnysadel med?

självklart kan jag rida i ponnysadel! hehe om jag står upp hela tiden eller går ner ett par kilo=)

Nu har jag kollat runt å de lutar mot en Griffin haflinger/cob dressyr.Tack för hjälpen.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 092
Utrustning Har en unghäst som blir fyra i år och tyvärr växt ur sin Amerigo Vega hoppsadel. Till min stora sorg.Förmodligen räcker det att bredda...
Svar
3
· Visningar
1 439
Senast: Estivuz
·
Utrustning Ja försöker hitta en hopp och dressyrsadel till min häst då den han hade med sin när han kom inte alls ligger bra, till och med så illa...
Svar
6
· Visningar
2 158
Senast: Leansman
·
Utrustning Hej Har provat en wintec-sadel (Wintec 500 allround cair) med svart järn i (medium). Den ligger för högt på min häst (får in fem...
Svar
9
· Visningar
1 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka