Sadel till bred och hög manke!?

idaida

Trådstartare
Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga hans höga manke så fungerar ej helt raka bommar, men absolut inte helt svängda. Ja ni förstår. KORT anläggningsyta.

Vårat största problem är dock att hans manke är bred även lång upp! ALLT ligger emot en bra bit upp. Den där handen på tvären som tumregel är snarare 2-3 fingrar.
Det hjälper inte att jag går upp i bomvidd, det förändrar inte den problematiken. Jag vet att jag måste hitta något med grymt bred kanal - men trots googling och prov av massor (MASSOR) med sadlar så fungerar inget. Det som legat bäst just runt manken var en Passier Marcus Ehning med tidernas cutback, men i övrigt låg den katastrof.

Det som legat bäst rent ur ett ryggplinjeerspektiv har varit en Equipe Expression. Den låg dock som de 2000kr sadlar jag testat vad gäller runt manken.

Har testat Crown Lynx + Jessica, Knights Ivanhoe, Prestige Versaille, Globus Clic, Zaldi Star, Passier ME, Amerigo (olika) och Santa Cruz + några fler som jag inte kommer på nu.

Helst hoppsadel då han precis är inriden och jag gärna vill sitta kvar...hahah.
Någon som har några förslag?
 
Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga hans höga manke så fungerar ej helt raka bommar, men absolut inte helt svängda. Ja ni förstår. KORT anläggningsyta.

Vårat största problem är dock att hans manke är bred även lång upp! ALLT ligger emot en bra bit upp. Den där handen på tvären som tumregel är snarare 2-3 fingrar.
Det hjälper inte att jag går upp i bomvidd, det förändrar inte den problematiken. Jag vet att jag måste hitta något med grymt bred kanal - men trots googling och prov av massor (MASSOR) med sadlar så fungerar inget. Det som legat bäst just runt manken var en Passier Marcus Ehning med tidernas cutback, men i övrigt låg den katastrof.

Det som legat bäst rent ur ett ryggplinjeerspektiv har varit en Equipe Expression. Den låg dock som de 2000kr sadlar jag testat vad gäller runt manken.

Har testat Crown Lynx + Jessica, Knights Ivanhoe, Prestige Versaille, Globus Clic, Zaldi Star, Passier ME, Amerigo (olika) och Santa Cruz + några fler som jag inte kommer på nu.

Helst hoppsadel då han precis är inriden och jag gärna vill sitta kvar...hahah.
Någon som har några förslag?

Prestige är det enda min häst kan ha som ger utrymme för mycket bred, hög och lång manke. Gärna de lite äldre modellerna, jag har en golden star och när jag funderade på att byta fick jag höra att de flesta sadlar som nytillverkas idag tillverkas efter andra standarder (överlag rakare ryggar). Lycka till!
 
Det kan vara vits att prova Kieffer, men det kräver att du tittar på det enskilda exemplaret. Vissa Kieffer har legat bra på hästar med manke som en väl tilltagen hajfena (ingen överdrift). Men kolla kanalen, för vissa är väldigt smala.

Där finns några äldre Kieffer med rejäla klossar som är m e m omöjliga att komma loss ur utan seriös luftakrobatik.
 
Breda kanaler är svårt att hitta, bäst har varit childeric ur begagnat marknaden.
Dock har jag bara testat island och dressyrmodeller och har också testat enormt många märken.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
379
Senast: Jeps
·
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Time Lord
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 439
Senast: Equilina
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: Spyro192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp