Sadel till denna hästen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 778
Sv: Sadel till denna hästen?

Du är inte jättehemsk. Du är en vanlig hästägare som inte är stormrik, men vill göra så gott hon kan för hästen. Folk har olika förutsättningar. Om du köper en sadel nu - köp en som är lite för vid och använd t ex en fårskinnspad för att fylla ut den. Så har jag gjort och plockat bort paden efter några månader när hästen har vuxit i sadeln.

Är du säker på att westernsadlarna väger 25 kg? De flesta brukar väga ca 15. Jag tror inte att du behöver bekymra dig över sadelns vikt även om du själv inte kvalar in som flugviktare. Fördelen med en westernsadel är ju att den fördelar sin egen och ryttarens vikt mycket bättre över hästryggen än vad en engelsk sadel gör --> skonsammare för hästen under förutsättning att sadeln passar i övrigt. Du har väl sett alla stora karlar som rider runt på quarterhästar?

Bomlös sadel?

Eller som du är inne på - sadel med ändringsbar bom. Wintec-sadlarna är helt OK även om det är trist med syntet. Pröva dem om du inte redan har gjort det.

Bomlös! :)
Perfa om man inte rider såå avancerat med det kanske du gör/tänkt göra?
Börjes och Pfiff har billiga bomlösa...

Det är väl jag som är svag numera, så jag tycker väl att westernsadeln blitt tyngre. :D Men visst är det som du säger, att den fördelar vikten på större yta --> skonsammare/bättre. Men jag vill ändå inte rida western. Jag är inbiten engesk ryttare, även om jag sladdat in på western, men bara lite.
Jag har ridit en liten quarter, å det är inga problem med min vikt. Och min häst bär mig oxå, å han är mindre än quartern, men dock kallblod.

Bomlöst - uteslutet då dom inte går att hoppa i, och jag vill hoppa hästen. Annars måste jag ju ha två sadlar. Vilket ändå blir problem i slutänden.

Wintec ÄR ok, men syntet :crazy:
Den breda modellen är så ful. Det hade vart ok om den hade vart i sånt där annat syntet material som Whitaker-modellen är. Wintec-Haflinger är så där syntet-luddig på sits/vulster å det är fult. :p

Cronis skrev:
Det va verkligen det tråden handlade om.
Har du inte kunnat kommentera det i mina bildtrådar på Gnägg känns det onödigt att göra det här, om du inte har nått vettigt att tillägga.
Jag hade dessutom ägt hästen i 1½ dygn när bilden togs och har inte kunnat göra precis "allt". Jag är inte så sablars noga med att tvätta+hälla i en flaska glansspray i den heller. :smirk:

Oj, trampade jag på en öm tå? :angel:
Haha, ta det lungt, ett skämt! :)

Nej, men det är så onödigt att kommentera sånt som inte har med tråden att göra.
Plus att vissa inte är som jag skrev, pälsglansfixerade. Dessutom är en vitsvans svår att hålla ren. Han hade säkert itne blitt tvättat på de 4 åren han hade varit i Sverige heller.

Åter till tråden, du hade inget att tillföra?

Min häst är lite lik din i typen. Lite nättare kanske.

Hon har iallafall en stübben artus, nåt du skulle kunna prova? :)
(nu har jag inte läst igenom hela tråden så ni har kanske redan diskuterat denna sadel...)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
176
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: warg
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka