Sadel till denna hästen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 778
Sv: Sadel till denna hästen?

Wintec...
Det är en bra sadel och dessutom kan du ändra den själv om hästen breddar sig. Mycket billigare än att köpa en helt ny sadel varje gång.
Den kanske inte ser ut som det du är ute efter med det viktigaste är väl iaf att den passar hästen och inte hur sadeln ser ut.

Wintec har dessutom kommit ut med en "ny" sadel som har ännu vidare koppjärn än det som funnits tidigare (3 olika lila nyanser som är mycket bredare än det vita som tidigare var det vidaste).

feel skrev:
Jag tror på Prestige, testa!
Vet att maddes har en bred begagnad prestige dressyr inne nu, såg den häromdagen. Av henne kan man ta hem sadeln o prova har jag för mig. Sharpman har ju också prestige men ingen begagnad nu tror jag o av dem kan du ju låna hem 3 sadlar eller åka dit o prova. Travshopen har ju också prestige o de är ju trevliga att ha med o göra vad jag förstått!

Men hon skulle ju ha en Billigare sadel, isf kunne hon ju lika gärna köpa den där stubbensadeln som passade....

Tror jag sett EN enda beg. Prestige i 18" sista året och det var en Leonardo D för 17.000kr....

Tja, svårt att veta vad folk menar med billigare sadel. Cronis skrev att hon inte ville lägga 15000 kr på en sadel. T ex Golden Star, Green Star och Silver Star kostar ju inte riktigt så mycket.

Om man har en häst som inte stämmer med "normalen" och själv inte gör det heller får man ibland ge upp de billigare sadlarna för att hitta något alls. Jag har börjat komma till den insikten om mig och min häst och det är surt. OBS! Menar inte att det är något fel på vare sig Cronis eller hennes häst. Bara att det blir krångligare när man inte har ett "normalt" halvblod och inte ryms/trivs i 17".

Tycker du ska slå Globussadlarna ur hågen,då det är riktiga SKITSADLAR!
Har kompisar som har haft 3st och de har alla varit sneda i bom och/eller stoppning.
Svårt dessutom att komma tillrätta med generalagenten!
Finns ju mkt bra begagnad sadlar av kvalite,då får du mkt bättre sadel för pengarna!
Lycka till!

Jo jag håller helt med dig, men eftersom hon tyckte stubben var för dyr så...
Annars är jag ju som känd väldigt förtjust i Prestige. :D

EQL skrev:
Dags att tvätta svansen? :angel:

nödvändigt :smirk:

Cronis >>>Nu vet jag var i viklingstad han är :bump:
Prova Prestige golden star, den har ju fyrkantigt bakvalv men är inte ngn extrem hoppsadel. Det finns ju så himla många begnande o de ligger inte så högt i pris.

Maran skrev:
Har du tittat på Jacson som jag tipsade om i din tidigare sadeltråd?

Har du provat Prestige? De finns i 18", hyfsat vida, men kan ev. vara något för svängda för din häst. Nya kostar 9500-11500 kr beroende på vem som säljer. Finns rätt många begagnade också, men kanske inte i er storlek. Snygga är Prestige-sadlarna också eftersom utseendet tydligen är viktigt.

Jag har ju en Prestige hemma, men den är "bara" 17, men är som 17½ att rida i. Jag får testa den, passar den får jag bredda den, för bommässigt är den 34 just nu, vilket är för smalt ändå.
Jag kanske bara kan ändra bommen å ha den med andra ord. Tänk va bra det vore, för den sadeln är min fotölj! :love:

Jag har just köpt ny sadel till min asbreda häst.
En Kentaur Penelopa.....den ligger hur bra som helst! :love:

Och så har jag en bomlös som ligger bra på båda hästarna (den asbreda och den klotrunda) ;)

Centaur skrev:
Jo jag håller helt med dig, men eftersom hon tyckte stubben var för dyr så...
Annars är jag ju som känd väldigt förtjust i Prestige. :D

Jag har inte sagt att stubben är för dyr, men den blir iom att jag säkerligen blir tvungen att köpa den splirrans, och troligen specialbeställd, i den modell jag vill ha, det kostar extra.
Jag har inte riktigt råd med det. Jag är egen sponsor.

men det lär du ju bli tvungen att göra för att få en prestige 18 också tyvärr! finns inte mkt i den stl.

Centaur skrev:
men det lär du ju bli tvungen att göra för att få en prestige 18 också tyvärr! finns inte mkt i den stl.

Jag vet.
Men om den jag har passar, så kanske jag kan ha den sålänge, jag rider inte särskilt ofta och brukar rida barbacka oxå, för att kunna tjäna/spara ihop till en ny sedan.

Usch jag låter som en usel människa. :cry:

Nu hänger jag inte med. Varför låter du som en usel människa?

Låter vettigt att fortsätta med Prestigen du har om du trivs med den och den passar hästen när den blir breddad.

Maran skrev:
Nu hänger jag inte med. Varför låter du som en usel människa?

Låter vettigt att fortsätta med Prestigen du har om du trivs med den och den passar hästen när den blir breddad.

Usel människa för att jag inte kan åka å köpa en splirrans ultra de lux super sadel imorgon till mig å hästen. Och testar å provar en sadel som jag har hemma i källaren istället, i förhoppning om att den kan tänkas passa om jag breddar ut den.

Rädd för att jag låter som en hemsk å usel människa när jag skriver att jag gör så här, men jag SKA köpa en ny sadel. Men när man är egen sponsor, har noll kronor, så är det inte så lätt alla gånger.
Så jag får göra så gott jag kan. Rida i sadeln om den passar, eller rida utan helt enkelt.

Varför gör du det tycker du?? Om du sitter någorlunda ok i prestigen du har, och du breddar den så den passar, så är väl allt bra? :)

Centaur skrev:
Man är väl ingen usel människa bara för att man har ont om pengar...? :crazy:

Det känns så, bara för att jag inte har en ordentlig å vettig sadel.
Det är så jävla jobbigt.
Jag har testat 10 sadlar eller nått. Å allt är bara skräp. Och det är inte lättare för att jag inte har råd heller.

Tur att min häst har noll manke, ja eller en liten iaf, så man sitter skönt. Men inget skönt när man travar. Studsig trav vid barbacka:bump:

Hm, i så fall är jag en usel människa också. Jag har harvat runt i begagnatträsket för engelska sadlar under de 3 år jag har haft min nuvarande häst. Ingen av sadlarna har kostat över 4500 kr. Däremot har vi avverkat två westernsadlar á 12000 resp 10000 kr, men där är begagnatutbudet sämre och när jag har köpt de sadlarna har jag haft extra pengar.

Tyvärr har kusen vuxit 3(!) bomvidder i tum räknat från tanig 3-åring till maffig 6-åring. Nu börjar det bli riktigt svårt att hitta något bland det begagnade som passar både folk och fä.

Men då kommer jag va jätte hemsk.
Min häst är 10 nu, omusklad å sommar tjock. Han har verkligen inga muskler längs rygg/manke. Men drar brett.
När han musklat sig ordentligt måste vi ju ha nytt. Igen, å igen säkert.

Man kan ju hoppas på att sambon tar över hans fars företag så man får liiite förspänt :angel:
Eller att nån av westernsadlarna i stallet passar. Problemet med dom är att dom väger 25kg, å det blir för tungt till min häst, då jag redan väger massor :o

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
176
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: warg
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka