Sadel till denna rygg?

Sv: Sadel till denna rygg?

Jag skulle satsa på någon modell Stübben, som tar lite manke, dock inget med kilbossor på den hästen och vet inte om Kieffer har utan? (tycker inte jag men det är bara min åsikt haha)
Dock kan du kankse komma undan med att inte behöva byta sadel på nåt år eller två faktiskt, om du paddar upp (se nedan), jag trodde jag absolut skulle behöva byta sadel men genom det systemet har han breddat sig massor men vi har ändå kunnat ha kvar samma (tog så bred det gick som låg bra när padden var full så att säga. )
Tror att han med tanke på muskelbrist kommer behöva lite "uppmuntran" till att komma upp med ryggen och då kan minsta tryck från kilbossa (som ju har en tendens att klämma fel baktill om dom inte är helt perfekta, vilket dom fasan sällan är) få honom att inte vilja komma upp.

Jag skulle absolut satsa på en Mattes correction padd, min pålle har en lite svängd rygg, enorm manke, och var förfärligt omusklad i både rygg och mankområde men mattespadden har varit en stor hjälp i att kunna få sadel att passa honom tills mer muskler fanns.
Dom kan man lägga inlägg i flera lager (och sen ta ut sakta när hästen musklar sig) både fram och bak, eller bara ett av dom, eller i olika lager.
Helt suveränt speciellt när det kanske bara är "fram" som fattas och dom har stor manke.

Detta gjorde jag själv, men var efter ett tag kollat av en väldigt välkänd sadelmakare och inpassare (jag visste ju att denna personen skulle kolla det alltså) och vi behövde inte ändra nåt så helt fel var jag alltså inte haha.
Tom. så bra att vi kunde köpa exakt samma sadel (bom) fast i dressyrmodell istället.

Aja poängen är att även att jag inte kan lova att samma sadel kommer hålla så kan det hända att du inte behöver byta så snabbt, om du tar lite bredare och paddar upp.
Dessutom kan ju ett bra alternativ vara att spendera lite mer pengar på en sadel som går att ändra bom på då, om du inte behvöer byta så snabbt.

Vilket som så är correction paddarna ovärderliga på hästar med mycket manke och lite muskler. Nästan inga sadlar går att få att ligga bra utan att stoppa om dom annars, och då måste man ju ändra stoppningen så fort dom musklar sig, då kan man lika gärna använda padden som stoppning som ändras, vilket är vad den är gjord för lite ju. (kankse dålig förklaring men du förstår säkert)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
563
Senast: warg
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
323
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 274
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Atletix