Sadel till fullblod

Jois

Trådstartare
Jag ska få ut en sadelutprovare på lördag men är lite intresserad av vad ni har för förslag..
Har precis köpt ett fullblod som är 4år, kom från galoppen för ca4 månader sen vilket betyder att det saknas ett helt gäng med muskler... Men däremot har han skulderblad för 3!!!!
Vill ha en mjuk sadel, å inte så himlans dyr... En hopp eller allround mot hopp...
Några bra förslag? :confused:

Sv: Sadel till fullblod

Diabolical_Kitten skrev:
Hur ser hästenh ut över ryggen? (böjd/rak rygg, hög/låg manke, lång/kort manke, lång/kort rygg etc)

Han har rak rygg, ganska mkt manke om den är lång eller kort har jag inte riktigt tänkt på... :crazy: och en ganska kort rygg...
Har tittat på Jacsons sadlar, undrar hur de är?

Vad behöver du för sitsstorlek? Vet du ungefär hur lång rygg? (cm)
Har du någon bild alls?

Jacson passar inte hög manke, de är inte jäteböjda i bommen men de passar inte en spikrak rygg. De passar inte en kort rygg heller.

Efter din beskrivning kan nog Albion passar 8om hästen har en spikrak rygg och en hög och längre manke). Om hästen har kort rygg men inte supersuperkort rygg så kan Passier passa (passar allt från spikrak till lite mindre rak). Behöver sadeln vara liiiiite mer böjd än Albion men ändå vara kort och hästen inte har en lång manke kan Globus passa.

Rekommenderar Passier,Kieffer mfl sadlar med cutback.
Satsa hellre på en begagnad sadel av kvalitetssadel,istället för billiga skräpsadlar ,typ Globus som jag har MKT DÅLIG ERFARENHET AV!

Kieffer blir det aldrig... (över min döda rumpa!) :(

Det finns ju et helt gäng märken på sadlar... Frank Baines, Cliff Barnsby, Knights, Prestige/Appaloosa, Zaldi, Morris & Nolan, Henri de Rivel, County...?

Jag vill försöka få en översiktlig bild innan jag träffar henne så jag vet på ett ungefär vad hon pratar om... :smirk:

Knights är ganska raka i bommen och passar på hög manke. Tycker de håller bra "brukskvalité".

/Jane

Jovisst finns det fler än de tre jag nämde som kan passa, jag bara drog till med några stycken. Det är ju mkt lättare för migatt säga mer exakt när jag ahr sett bild på hästen.

FB, M&N, CB (beroende på modell), Kngiths passar rakare rygg
HdR passar överbyggd häst med något sänkt rygg, normal hög manke
Prestige & County passar hög manke, sänkt rygg och även om hästen är överbyggd.

Diabolical_Kitten skrev:
Jovisst finns det fler än de tre jag nämde som kan passa, jag bara drog till med några stycken. Det är ju mkt lättare för migatt säga mer exakt när jag ahr sett bild på hästen.

FB, M&N, CB (beroende på modell), Kngiths passar rakare rygg
HdR passar överbyggd häst med något sänkt rygg, normal hög manke
Prestige & County passar hög manke, sänkt rygg och även om hästen är överbyggd.

Tack! Nu har jag lite mer kött på benen... :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
872
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: __sofia__
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 283
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 683
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner