Sadel Till Fullblod

skogersson

Trådstartare
Vad har ni för sadlar på era fullblod.?
Med lite svängd rygg och smal manke.
det ska vara rundbossor på den.
Hur är Zaldi? Någon som vet??

Sv: Sadel Till Fullblod

Nu har jag ju då en arab.. Men det är också ett fullblod ;) Men jag har även två zaldisadlar. En hopp med kilbossor (uttagen 02) och en dressyr med rundbossor (utav äldre modell). Dressyrsadeln är helmysig och ligger mycket bra på pålle. Dock skulle inte jag ha något emot en sadel med lite djupare säte.. Den nyare hoppsadeln är förvisso skön att rida i, snygg att titta på och ligger ok på pålle. Men den är inte det optimala. Dessutom knarrar den.. Vet inte varför. Det är inget fel på den.. Men den äldre, som är mycket använd men välskött tycks vara av bättre kvalitet.. och även ha en nåogot bättre passform för min häst.

Min grålle är relativt smal över ryggen och har en väl ansatt manke, för att vara arab har jag fått höra.. och så har han ju inte då heller världens längsta rygg. Därför gillar jag rundbossor överlag bättre.. men tycker att de allra flesta sadlar verkar ha kilbossar numera.. Trist.

Jag upplevar Zaldi som rak, åtminstone dom nyare. Är det hopp eller dressyrsadel du söker?

Passier brukar passa utmärkt på denna typ av häst!
Även Kieffer kan vara värt att pröva!

Jag har en Morris and Nolan sadel på mitt fullblod. Och den passar henne bra, men det är ju väldigt olika så!

Kieffer kan han inte ha för den är rak i sin bom och ligger då som en brygga.
Det ska vara en allround mot hopp.det är min kompis som ska ha den.

Rak? Zaldi Royal Super är så svängd att den i princip bara passar på överbyggda hästar.

Annars är Prestigen ganska svängd.

Med dom nyare menar jag Brunet och Star. Allround sadlar vet jag inget om, för dom tycker jag inte är bra...

Om raka sadlar ligger i brygga så innebär det att den är ganska så svängd.. Prova Prestige!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 122
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
801
Senast: Smultron
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 667
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka