Sadel till häst med hög manke, svängd rygg och bredare över bogbladen???

elinpahlman

Trådstartare
Ja försöker hitta en hopp och dressyrsadel till min häst då den han hade med sin när han kom inte alls ligger bra, till och med så illa att ja inte kan rida i den nu... :meh:

Han har ganska hög manke, svängd rygg och är bredare över bogbladen.
Ja har provat en TEKNA dressyr och en Morris and Noland Gold Collection som inte låg så bra, några till kmr dock inte ihåg vilka...

Jag har även provat en Claridge House dressyr 33" bomvidd som låg bra, även en bates dressyr (vet dock inte riktigt vilken av alla, få reda på det förhoppningsvis imorgon från rid affären då ja har den på prov) med svart järn som låg jättebra :D har för mig att den var lite för dyr för mig, men när ja vet vilken sort det är ska ja kolla om ja kan hitta en begagnad på nätet ;) när ja kollar på bilder på affärens hemsida tkr ja nästan att dressyren ser ut som en Bates Icelandic, men vet inte då det står att det är en Islandssadel?? :banghead: men om den sadeln är för dyr som begagnad vad har ni då att rekommendera till mig?

ja har nästan bara provat dressyr sadlar men söker hopp också, är det ja mest vill ha hjälp med då ja endast har provat 1 hopp sadel som inte låg något vidare (Wintec 500 Close Contact CAIR NEW).
vad har ni då att rekommendera?
vilka märken skulle kunna passa min häst (både hopp/dressyr)?

prisklass
hopp (begagnat) ca 2500-3000
dressyr (begagnat) ca 5000.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadel till häst med hög manke, svängd rygg och bredare över bogbladen???

Jag har en Lippo Jessica Pro till in häst med hög manke! Ojj! Sa sadelutprovaren förvånat när jag tog av täcket... Den är urskön att rida i, vet inte hur det ser ut med den på begangnatmarknaden. ;)
 
Sv: Sadel till häst med hög manke, svängd rygg och bredare över bogbladen???

Det var tydligen bates dressyr, den hette tydligen bara så. den satt iallafall jättebra, me lite för dyr. någon som vet någon annan sadel som ligger på liknande sätt?
 
Sv: Sadel till häst med hög manke, svängd rygg och bredare över bogbladen???

kolla på wintec sadlar, de i 500 serien borde ligga hyfsat.

annars är caprilli föregångaren till dressage sadeln, se till att inte köpa ngn som är mer än 6 år gammal dock då de är väldigt mycket svängdare ju tidigare de är. (tips; har de fast bom så är de på tok för gamla, så leta efter easy change gullet system och luft stoppade sadlar.)

caprilli finns också i hopp modell men har ngt annan bomform, kan dock vara värt att prova.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadel till häst med hög manke, svängd rygg och bredare över bogbladen???

photo.php

här är en bild på hur hans rygg ser ut
 
Sv: Sadel till häst med hög manke, svängd rygg och bredare över bogbladen???

Jag rider i Pfiff sadlar till min häst med hög manke, svängd rygg och väldigt bred överallt. Supersköna sadlar båda två! Kommer inte ihåg exakt vad hoppsadeln heter men dressyrsadeln heter Amaretto :)
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
915
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
373
Senast: Jeps
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
709
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
669
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp