Sadel till häst mrd rejäl manke?

fejko

Trådstartare
Min häst kan inte längre ha sin sadel för det börjar bli för lite utrymmre mellan sadeln och manken. Hon har nu en Stübben CS 17 tum och bomvidd 29. Den ligger även i bakvikt och tur är väl det för annars hade det varit ännu mindre plats för manken. Vill gärna ha tips på bra märken man kan köpa på begagnatmarknaden gärna cutback. Har fått förslag på Kieffer och Passier av min tränare, men hon är dressyrryttare och de använder väl delvis lite andra märken? Jag letar alltså efter en hoppsadel som kostar 6000-7000 begagnad.

Jeremy Rudge har jag funderat på - har den stor plats för manken?
 
Senast ändrad:
Sv: Sadel till häst mrd rejäl manke?

Ja det beror ju helt på hur din häst ser ut i övriga ryggen… Bild?

Har varken (nytagen) bild eller FB.

Det lustiga är att sadeln satt bättre förut, innan hon fölade, men tränare påstår att hon är mer musklad nu. Detta låter elt ologiskt då hon rids mindre nu än när hon var i tävlingskondition:för två år sedan mad:
 
Sv: Sadel till häst mrd rejäl manke?

Det är väldigt svårt i och med att man inte ser hästens ryggprofil…

En häst med hög manke kan vara svängd, men den kan också vara rak och ha en lång hög manke…
 
Sv: Sadel till häst mrd rejäl manke?

Passier och kieffer har hoppsadlar som passar hästar med manke då de har cutback, är nog de sadlarna som mest liknar stubben också.
 
Sv: Sadel till häst mrd rejäl manke?

Det är väldigt svårt i och med att man inte ser hästens ryggprofil…

En häst med hög manke kan vara svängd, men den kan också vara rak och ha en lång hög manke…

Får se om jag lyckas lägga in någon bild när jag är ledig, just nu är det värsta stressen på jobbet. Om du pmar en emailadress kan du få bilder i mailboxen ;-)
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 015
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 514
Senast: ylvalill
·
Utrustning Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga...
Svar
3
· Visningar
2 847
Senast: DrT
·
Utrustning Jag har en häst som är ganska bred över manken/bogarna och jag börjar fundera på att köpa en ny sadel eftersom den hon har som är...
Svar
9
· Visningar
1 410
Senast: Toxid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp