Bukefalos 28 år!

Sadel som passar rund häst

fejko

Trådstartare
Jag har en häst som är ganska bred över manken/bogarna och jag börjar fundera på att köpa en ny sadel eftersom den hon har som är medium-vid ligger i bakvikt. Men alla fina franska sadlar verkar bara finnas i små bomvidder :mad: Finns det något märke som passar en lite rundare häst? Gärna med kalv/buffelskinn.
 
Frågan är väl hur rund hästen är?

//hon som snart har svart bälte i att leta sadlar till hästar med x-vid till xxxx-vid bom...
(men kanske inte lika svart bälte i att hitta sadlar till dem :meh: )
 
Skriver under på crown som passat båda mina levande tunnor! Är det hoppsadel så är gimli bra att prova för den breda runda hästen. Har även bred tunnel, inte alla ryttare som gillar den dock. Till min värsta tunna har jag en jeffries dressyrsadel (tyvärr kommer jag inte ihåg modellen)
 
Klart det finns fina franska sadlar med bred bom! :)

Min häst var så bred att standardstl inte passade, trots att han har hög manke och inte är en tjock liten ponny. Prestige 37 var tex alltför smalt och när jag ringde runt och frågade återförsäljare av olika märken om de kunde ta fram en passade sadel fick jag nej från alla utom Ellen L. som säljer Childeric. Hon var den enda som sa javisst, det fixar vi! Childeric blev perfekt på honom. Han har en måttbeställd men har även provat Childericsadlar som är måttade till andra hästar som passat. Så om du inte kan beställa en ny finns det möjlighet att hitta en extra vid begagnat.

De andra franska märkena är tyvärr inte anpassade för breda hästar, en vid Devoucoux tex är som en normal Childeric och alla jag kollade på var väldigt takformade. Frågade även en agent för båda märkena i UK om detta och han sa att Childeric är för halvblod och Devocoux är för fullblod, Devoucoux är inte bra på att laga sadlar för extra breda hästar. Synd för det är väldigt läckra sadlar.
 
Jag har en häst som är ganska bred över manken/bogarna och jag börjar fundera på att köpa en ny sadel eftersom den hon har som är medium-vid ligger i bakvikt. Men alla fina franska sadlar verkar bara finnas i små bomvidder :mad: Finns det något märke som passar en lite rundare häst? Gärna med kalv/buffelskinn.

Har childeric DI till min welsh cob. Tycker dom är väldigt rymliga. Min såldes som normal mot vid men är som en xvid i andra märken.
 
Oj vad många bra svar :)
Nu har vi mätt henne och hon är 100-105 grader över ryggen.
Jag glömde säga att jag letar hoppsadel, Childeric är väl en dressyrsadel :confused:
Den enda franska sadel som verkar funka är en specialsydd butet och så mycket pengar vet jag inte om jag har lust att lägga. Jag tänkte försöka hitta en fin begagnad sadel. Märken jag funderar på är Amerigo och Equipe (ej franska jag vet).
Finns Crown i kalv eller buffelskinn?
 
Frågan är väl hur rund hästen är?

//hon som snart har svart bälte i att leta sadlar till hästar med x-vid till xxxx-vid bom...
(men kanske inte lika svart bälte i att hitta sadlar till dem :meh: )

Har du några förslag på hoppsadlar som skulle kunna passa lite svängd, rund rygg på cirka 110-115 grader? :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 322
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
736
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp