Sadel till Haflinger

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Wildty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 4 269
W

Wildty

Jag är lite nyfiken vad ni haflingerryttare ( och ni andra med runda hästar) har för sadlar och hur de funkar. Min haflinger är stor (ca 1.52 mkh) och rund över ryggen. Efter mycket letande hittade jag en hector som jag nu använder. Dock har den på senaste tiden börjat glappa bak när ingen sitter i sadeln. Tilläggas skall att han är väldigt rörlig, som en orm :smirk:
Tips och idéer mottages varmast! :bow:

Sv: Sadel till Haflinger

Ingen? Jag kan även tillägga att en sadelutprovare jag hade en gång sa att min häst inte kunde ha engelsk bom. Myt eller? Någon annan som fått höra sånt?

min tjocka korsningsponny har en dominus hoppsadel med haflingerbom, älskar den därför att hästen äntligen får plats att röra sig i en sadel igen.

stämmer in på min irisch draught iaf. Har specialsytt en sadel åt han med bomvidd 36 typ, men den används med tjocka paddar just in case, annars rider jag numera bomfritt, och det är ett nöje att rida killen nu när han kan röra sig !!! :banana: :banana: :banana:
Vi provade haflingersadlar oxå... inget passade min kille (152 i mh, rund som en tunna även som benget ;))

Det är så himla svååårt!! :confused: Jag skulle vilja ha en skön sadel att träna dressyr med, min är perfekt för uteritter.

Jag har en Knights dressyrsadel till min haflinger! Lady Rowena heter modellen! Mycket skön å ligger perfekt! :D

På haffisarna här hemma används på den ena 148cm, jätte rund över ryggen och utan manke en Premier reiner(western sadel) och en hector. på den andra också den 148cm, men med smalare och något omusklad rygg en Cirkle A, roping sadel (också western). Att hitta sadlar med engelsk bom som sitter perfekt är jättesvårt, vet även endel som använder bomlösa sadlar till sina haffisar..

Lite nyfiken, är Wildty namnet på din häst?

;)

Kände en gång en Wildty :banana:

Ja Wildty är min tjockis. Han kommer från Ulla-Britt och Hans Bagge i Henån. Fast jag kallar honom för Curry för han blev omdöpt (dumt!) på en ridskola som jag köpte honom från. :banana:

känner en som har en Morris & nolan ponny flatback sadel... tror det är 33-34 i bomen...
Denna är en C-ponny till storleken...

Vad roligt!!! :bump: Känner Ulla-britt och Hans är hemma hos dem ca 4 dar i veckan o tränar deras hästar!!! Har hållit till där sen ja var 10!!!

Wildtys mamma Makaba var min första sköthäst, rider nu mer hans hel syster Marimba en del(en kopia av Wildty), tävlade henne även för första gången för 2 veckor sen!!! hon är super duktig!

Är allt bra med bus pållen? har ju inte sett han sen han var fyra!!!

Hector sadeln tycker jag funkar bra, den är dock i minsta laget för marimba, men passar den andra damen som är lite omusklad väldigt bra!

Problemet med dessa hästar är att dom har lite "midja" bakom bogarna och att dom är runda och breda över ländryggen...

Är allt bra med bus pållen? har ju inte sett han sen han var fyra!!!

Roligt att du känner min häst!
Allt är jättebra, han är fortfarande busig (hm) och väldigt charmig. Han kan charma sig ur det mesta faktiskt.... :angel:
Red du honom nåt när du var där? Är Marimba oxå lite sprättig, dvs hoppar till för småsaker? Har ramlat av hundra gånger tror jag, han är snabb som en oljad blixt! :D
Jag köpte honom som 6-åring, innan vet jag att han var i Dalarna nånstans. Vet inte så mycket mer. Men hos mig stannar han! :love:

Rekommenderar dig att kolla på en StarTrekk Comfort, de passar den typen av häst alldeles utmärkt :) :bow:

Och de är både snygga och sköna för ryttaren att sitta i.

Rekommenderar dig att kolla på en StarTrekk Comfort, de passar den typen av häst alldeles utmärkt

Och de är både snygga och sköna för ryttaren att sitta i.

Jag har kollat lite på dem... tycker dom är fina. Går de bra att rida dressyrträningar i den? Min häst är som sagt väldigt rörlig oxå, ryggen rör sig väldigt mycket.

Många bra tips! Roligt att veta om andra haffisar oxå :love:
Hur ska man gå till väga då? Börja låna in sadlar och prova, prova,prova...? Det kommer en sadelgubbe hit, men han tar 700 pix, och jag vet inte om han kan nåt om haflinger direkt... :confused:

Det måste jag säga att jag tycker, då den placerar dig i en mkt god sits. Du kan ställa in sitsen i 3 olika strl och därför vara säker på att du finner en som är lagom för dig. Dessutom kan du byta ut framvalvet ifall hästen breddar sig eller tappar muskler. Du behöver ingen extra pad eller bygga upp sadeln på något sätt vilket gör att det blir stabilt. Den ligger på hästen helt enkelt. En av mina favoritsadlar, helt klart.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Freazer
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 242
Senast: iNHALE
·
Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 203
Senast: super
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka