Sadel till haflinger?

lis

Trådstartare
Vad har ni för sadlar till era haflinger?
Vet inte riktigt vilka märken man ska börja leta efter.
Har aldrig haft en bred häst utan manke innan:D

Sv: Sadel till haflinger?

Just nu har jag en Thorowgood T4 - haflinger/cob extra vid dressyrsadel men väntar på att sadelutprovaren ska komma då det känns som den inte passar längre då han har musklat sig lite mer sen jag provade ut sadlen .. :)

Vi hade en bomlös från Hööks till en början på våran haflinger, men vi trivdes bättre med bomsadel så vi köpte en Thorowgood T4 Haflingersadel (dressyr) och den funkade jättebra på den hästen, som verkligen var helt klotrund och inte hade nån manke alls. Sadeln låg väldigt bra och helt stilla på honom :)

Thorowgood T4 - haflinger/cob extra vid dressyrsadel

Den har jag till min klotrunda connemara utan/med väldigt bred manke

Nyfiken på om du har hittat någon sadel än till din haflinger ?
Är själv också på jakt efter ny .. och det är inte det lättaste ;)

Har precis haft en Pfiff Friese hemma...
den var då INTE vid!!:devil:
Blev jättebesviken:mad:
Som sagt, de har då inte sett en breeed häst:grin:

Jag har funderat på en Wintec Wide till min haflinger. Det bredaste järnet till den har jag för mej är 130 grader..

Letar oxå efter något till min tunna :) Men är ute efter en i hopp modell. Var på Hööks idag och deras T6 i xxw tror jag nog skulle funka. Lr har någon redan testat??

Är det någon som använder bomlös sadel till sin haflinger? Jag har just köpt en "mor & dotter"-häst (som kommer hem nästa vecka) och funderar på en bomlös sadel. Spanade på Star Trekk-modellerna, antingen western-versionen eller espaniola (eftersom dottern vill bli "riddare"!). Någon som har erfarenhet av Haflinger + Star Trekk-sadlarna?

Använde inte bomlös till min Haflinger men använt det till en del andra breda ponnyhästar. Just nu har jag bl.a Espaniolan på en 115 graders rygg. På en annan 115-120 graders rygg hade jag en del andra bomlösa.

Det man bör tänka på när man funderar på bomlöst som ett alternativ är hur man själv är skapt, det kan bli otroligt brett och är man inte tillräckligt bred själv i bäcken och ljumskar så kommer det bli ett elände att försöka rida ordntligt och balanserat.

Espaniolan och dess kusiner är uppbyggda i sätet och att föredra för då finns det en chans att sitta bra utan att få ont eller annat.
Western, dressyr och isismodellen är väldigt breda i midjan.

Ligger hästen runt 115 grader så finns det ju några stycket bomsadelmärken att välja på också. Ex. Griffin cob xw-xxw, Cliff B bom 5-6, Wintec Wide, Massimo, Nights modeller med utbytbart järn i xw, Jensen, Albion xw-xxw för att nämna några som kan passa en Haflinger rygg.

Mätte min kuse idag (ej haflinger ) och hon hade 122 grader om jag mätte rätt :eek:

Passar albionen raka ryggar??? Har alltid fått för mig att Albion är storhäst-sadlar
(altså inte till klotrunda ponnyer :angel: )

Lycka till :-). Albion har bl.a K2, Legend och Style som passar raka/rakare ryggar. Min vännina har en Albion K2 xw till sin rakryggade breda New Forest, har själv haft de andra två till både Haflinger och korsningsponny. Så visst passar Albion både stora och små.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
510
Senast: warg
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
146
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
432
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka