Sadel till hästen

malinsky

Trådstartare
Jag ska börja med att; Ja, jag ska ta hjälp av en sadelutprovare.. :) Men vilka märken kan passa (dressyr) till en häst med hög manke och inte så bred över ryggen. Har en Henri di Rivel med bred bom men den börjar bli för trång! (smal i modellen??)

Sv: Sadel till hästen

Diabolical_Kitten skrev:
Albion. Helt klart.
för en okunnig, vad är det för sadel, och vad grundar du det på att just en sådan passar min häst!?

Tack för hjälpen..!! :bow:

Därför att din häst har ganska hög manke och helt rak rygg. Och Albion är till för hästar med spikrak rygg.

www.albionsaddlemakers.com
K2 dressyr och hopp är de rakaste. Finns modeller som är lite mer böjda (vet däremot inte vad den heter) men de ska du inte ha...

Håller inte riktigt med. Tror Albion kanske är för rak. Iom att manken är så extremt lång så blir det en svank-vinkel mitt på ryggen istället för där den brukar vara. Jag tror Passier skulle passa bättre.

Men Albion har mkt plats för manken. Har sett många hästar som är ser snarlika ut i ryggen och har Albion ändå.
Och extremt lång tycker jag inte manken är...

Min häst ser likadan ut i ryggen som din (fast lite kortare) på han passar Passier, vissa Zaldi modeller, Trainers och Tolga samt County (80-talare åtminstone).
Knights har ett par modeller som också är raka i bommen.

Sen beror det ju lite på vad du själv vill ha, vissa märken tex County och Zaldis (Atlanta) dressyrsadlar är ju väldigt uppbyggda och har jätte djupa säten, det är sånt åtminstone jag inte vill ha där av går vissa modeller/märken som kan passa bort för min del.

Vet inte vilken prisklass du ska handla i men jag är väldigt nöjd med min Tolga(hoppsadel visserligen men de har dressyr också), finns tyvärr inga beg. tillsalu här men det kanske finns i Belgien/Tyskland.
Knights är en väldigt prisvärd sadel lika så Globus, vet dock inte hur de är i bommen men du kan säkert hitta om du söker lite bland gamla trådar.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
486
Senast: warg
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m