Sadel till Irländare

meadow

Trådstartare
Någon som kan ge tips. har en typiskt Irländare. Bred över bogarna och hög-lång manke. Lite maffig men högrest. Har provat massor av sadlar och fått det ena tipset efter det andra. Smal bom säger någon eftersom han har hög manke-fungerar ej, han är för bred för övrigt. Om man bortser från hans manke är han rak i ryggen och ganska rund.
Märken vi har provat:
Prestige: olika bomviddar. gav bra plats till manken men låg dåligt för övrigt, låg inte still. Gissar att den är för svängd för honom
HDR: normal bom. låg ganska bra men gav ingen plast för hans manke
Jensens Flatback: normal mot vid bom. väldigt skön sadel som hästen trivdes ganska bra med men fick tryck vid manke.
Frank Baines: mw. trodde att denna sadel skulle ligga riktigt dåligt men den passade jättebra på alla ställen förutom vid manken. La sadeln lite längre bak och gjorde en hemmalösning med padd enbart vid manken. hästen stormtrivdes men den var för liten för min rumpa.

problemet är som sagt att han är normal mot vid överallt förutom vid manke som är hög , smal och lång.

tacksam för tips

Sv: Sadel till Irländare

Crown, passar hästar med rak rygg, hög och lång manke samt rund rygg. Min kan ha dem perfekt.

Den ända sadeln som jag provat förutom Prestige som hade plats för min hästs manke (har också normal mot vid bom) var Albion. Om din häst har rak rygg så kan du ju testa en sån?

Passier blev för låg i framvalvet om bommen var tillräckligt vid.

Buteten ligger perfekt på min irländare, han har väldigt lång manke, men den ligger bra! Nu ska jag sälja honom så jag ber till GUD att Buteten passar min nya :(:cry:

är ute efter en hoppsadel. ska prova en crown imorgon( får låna av en kompis)
Har även provat en albion legend men den låg inte bra, fanns inte nog med plats för hans manke

Men varför inte en FB med större säte?????Dom är otroligt små i sätet..jag som brukar rida i en 17 var tvungen beställa en 18 ;)
Men sadlar med cutback bör väl gå...

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 312
Senast: iNHALE
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 092
Utrustning Hej! Min häst har ganska rak rygg, väldigt hög manke, dåligt med ryggmuskler och ganska stora rörelser. Det har skapat problem då jag...
Svar
10
· Visningar
1 345
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈