Sadel till kallblod

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare inafrost
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 7 271
I

inafrost

Är det nån här som rider kallblod, typ nordis/ardenner?
Vad har ni för sadlar då?
Jag har problem att hitta sadel/sadlar till mina nordisar som är väldigt stora och breda dock ej korta i ryggen.
Funderar på att testa Hubertus haflinger eller Wintec 500 Wide, men även testa bomlöst.
Förnärvarande kör jag endast pga av att de sadlar jag haft har orsakat problem.
Tipsa gärna om vilka sadlar som ev. skulle kunna passa.

Sv: Sadel till kallblod

Barefoot bomfri, bytar strax till Torsion.

Hur fungerar det där med utbytbara koppjärn?

Har haft en stübben siegfred, men den blev för liten så nu har hon en torsion trekking.

inafrost skrev:
Jag har problem att hitta sadel/sadlar till mina nordisar som är väldigt stora och breda dock ej korta i ryggen.
Funderar på att testa Hubertus haflinger eller Wintec 500 Wide, men även testa bomlöst.

Beroende på hästens grader, Hubertus Haflinger uppfattar jag itne så väldans bred blev förvånad igår över hur smal den såg ut, tittade inte närmare iof. Därmot Wintec Wide ÄR bred. Bredaste järnet är ~125 grader det smalaste runt 110.
MEN, denna sadel fungerar bara riktigt bra om du har en häst som har bananrygg och som inte höjer upp ryggen under arbete för då kan det bli punkttryck, den är mycket svängd.

Tyckte min häst har en svängd rygg, men inte ens den ryggen var svängd nog under jobb för den sadeln även om mellanjärnet var kanon breddmässigt.

Var i en sadelaffär i går med tumstock och mätte, klämde och kände för att ev. hitta nåt.
Har den rakare rygg så är både Albion Legend XW och Globus sadlar i 38 ~lika breda i bom som mellanjärnet på Wintec Wide, men det var också de ända jag kunde hitta där bland över hundratalet sadlar. Ev. Griffinsadlarna i XXW kan va så pass breda.

inafrost skrev:
Hur fungerar det där med utbytbara koppjärn?

Det fungerar bra. Med Wintec Wide ingår det tre olika järn. Det går även att använda det vidaste från de andra Wintec-sadlarna. Det är enkelt att byta järn, men inget man gör varje dag.

Mina bruks nordisar har ganska raka rygg linjer, förutom kbl travarn som är kort i ryggen,låg manke samt rund. Har sadel till henne som passar bra, en Hubertus med vid bom.
En kompis till mig köpte en Globus, andra gången hon använde den så lossnade sadelstropparna, det blev en rejäl skentur...
Är lite skeptiskt till sadlar gjorda i konstmaterial. Känns plastiga på nåt vis.

inafrost skrev:
Mina bruks nordisar har ganska raka rygg linjer, förutom kbl travarn som är kort i ryggen,låg manke samt rund. Har sadel till henne som passar bra, en Hubertus med vid bom.
En kompis till mig köpte en Globus, andra gången hon använde den så lossnade sadelstropparna, det blev en rejäl skentur...
Är lite skeptiskt till sadlar gjorda i konstmaterial. Känns plastiga på nåt vis.

Det är klart att syntetsadlar känns plastiga. Man får ju vad man betalar för. Då våran nordis i huvudsak är körhäst så duger det bra med en syntetsadel. Personligen tycker jag ett Wintecs syntetsadlar är hållbara och tåligare än en lädersadel.

inafrost skrev:

Wintecsadlarna kan man vara väldigt brutal mot utan att det händer ett smack. Jag är av den åsikten att det finns inte ett märke på marknaden som är utan mer eller mindre fel, det gäller bara att hitta rätt exemplar. Jag har sett sadlar uppåt 20 tusenkronors klassen som inte ens varit jämna i bossorna utan sneda och vinda.

Dina hästar kanske inte är SÅ breda, själv tittar jag ju bara på sådant som har en bomvidd på runt 115 än så länge, när man kommer ppåt de siffrorna så finns det inte så mycket att tillgå känns det som.

Senast ändrad:

Jag har en kallblodstravare och en fjord/kallblodstravare.
Kallblodstravaren har en Jensen Amiral (måttbeställd efter både hennes och mina egna mått) sedan fem år. När vi köpte korsningsvalacken för några månader sedan insåg vi att det skulle bli lika svårt att hitta sadel till honom, vi kommer att måttbeställa en när han varit igång en tid.
Tills vidare går valacken med Jensensadeln, den ligger precis lika bra på honom, medan stoet har en Griffin Haflinger dressyrsadel.

Immer

Hur är Torsion sadlarna?
Kvalitetsmässigt alltså hört att de lite dåligt/slarvigt sydda.
Funderar på att köpa en bomlös och en bomsadel till nordisarna.
Har funderat på torsion trekking .

Jag rider barbacka! Varför inte utnyttja våra goa hästars breda ryggar, du sitter som gjuten :D haha
fattar vad du menar, letar själv efter sadel..

Bubben91 skrev:
Jag rider barbacka! Varför inte utnyttja våra goa hästars breda ryggar, du sitter som gjuten :D haha
fattar vad du menar, letar själv efter sadel..

Hehe, jag rider endast barbacka på min ardenner...finns inte en chans i världen att få en passande sadel om du inte har en extremt liten rumpa a'la 4 åring :rofl:

Det enda som går om man vill ha stigbyglar är barbackapad, fast då måste man ändå sy om och förlänga gjorden :smirk:

Och som du säger...man sitter ju suveränt bra på dessa breda härliga ryggar :)

Jag har en begagnad lädersadel med x-vid bom till min ardenner. Tex Börjes har billiga lädersadlar med x-vid bom. Under har jag en riser-pad, för den ligger an lite dåligt på mitten, och trycker mer i fram och i bak. En kompis som rider ardenner (en jättejättebred) har snöat in på akademiskt, och har en bomfri. Funkar jättebra!
Barbacka är inget alternativ för mej! Min 21-åring både bockar och stegrar! Man sitter kvar så illa, hästen blir hal som en tvål...
/Hanna-Viola och Fix

inafrost skrev:

Hur breda är dom ;)

inafrost skrev:
Hur är Torsion sadlarna?
Kvalitetsmässigt alltså hört att de lite dåligt/slarvigt sydda.
Funderar på att köpa en bomlös och en bomsadel till nordisarna.
Har funderat på torsion trekking .

min är i buffelläder och jag gillar kvalitéten på den. men som standard utförs väl de flesta modeller i nubuck och det tyckte jag kändes lite "sladdrigt", men det är ju olika vad man tycker.
jag fick hem en sned först (alltså bakvalvet satt inte parallelt med framvalvet) men det var inga problem att få en ny när jag påtalade det.

Hej jag rider ett nordsvenskt sto , kan kolla vad för sadel hon har så kan ja tipsa dig sen
den har nämligen hållt i 30 år snart :angel:
skit bra kvalite :love:

kramar

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 240
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
924
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 363
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
4 014
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner