Sadel till lång häst

Penny_Lane

Trådstartare
Det här med sadlar alltså.

Min bästa häst (och största och sötaste :D ) har riktigt lång rygg.. Han har en SantaCruz sadel Jean Luc storlek 18 som väl ligger helt okey är lite låg men inget farligt. Grejjen e den att om jag tar och förjer hans sista revben upp till ryggraden så har jag minst 1,5 handsbredd tills sadlen börjar (eller slutar beroende på hur man ser det)

Borde han då ha en något längre sadel kanske..

Sv: Sadel till lång häst

Men egentligen borde man ju vara lika nog med en häst med lång rygg. Det borde ju vara bättre med en sadel som är längre än den jag har för min häst eftersom den då borde ta upp stötarna bättre.. eller??

Den tar inte upp stötarna bättree, men den fördelar din vikt över en större yta.
Och visst är det bättre, men då kan man välja en sadel med längre och bredare bossor, inte ett större säte.
En häst med lång rygg har inga speciella krav när det gäller längden på sadeln och då behöver man alltså inte tänka på det. Det är inghen ide att krångla till det.
Istället ska man bara hitta en sadel som passar ryttare (alltså är stor nog) och som ligger bra på hästen. Man behöver inte krpngla till det ytterligare genom att köpa en stor sadel för att man vill ha en större anläggningsyta.

ja de va de jag menade.. Fördelar vikten över stor yta.

Men alltså egentligen. Min långa häst borde ha en rygg som är minst lika känslig som en häst med kort rygg. Alltså borde man vara minst lika observant på att köpa honom en sadel som är lång som du är med din korta häst. Tror ju inte att en häst med längre rygg är mindre känslig än en med kort rygg.

Du har missförstått det hela.
Klart att alla hästar är känsliga.
MEN att rida med en för lång sadel på en kortryggad häst är SKADLIGT, det är INTE skadligt att rida med en för kort sadel på en lång rygg så länge sadeln är stor nog åt ryttaren.
Alla ska vara noga att hitta en bra sadel till sin häst, men har du en häst med lång rygg behöver man inte välja en sadel som har varken längre eller bredare bossor eller ett större säte. Visst kan man, men det är ingen mening med det annat än att du kommer glida runt i sadeln. Fördelen med en lång rygg är att om man behöver en 19" pga rumpan/längden så är det en stor fördel, men behöver du 18" ska du inte välja en 19" bara pga hästen. Då blir sadeln fel för dig med knästöd osv.
Precis som hästen måpste ha en bra sadel ska du också ha det, och då ska sadeln varken vara för stor elller för liten.

Vill du ha en bredare och längre anläggningsyta kan du justera det med bossorna eller köpa en lång sadel (om det finns långa sadlar som passar din häst) med stora kilbossor (t.ex. Wintec) eller långa rundbossor (t.ex. Prestige) eller väldigt breda bossor (t.ex. Passier), men så stor skillnad är det inte. Så länge DU har rätt sätestorlek, och sadeln passar hästen har jag ALDRIG hört talas om ett fall där hästen behöver en längre sadel för att få en större anläggningsyta.

Liknande trådar

Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 347
Senast: caballus
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras... 2
Svar
21
· Visningar
4 367
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 495
Senast: Rimfaxe
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket... 2 3
Svar
50
· Visningar
6 879
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V