Sadel till Minishettis!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LiselotteA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 3 422
L

LiselotteA

Hejsan!
Har sökt lite på forumet, och letat efter några bra tips på vart man kan hitta en ytte pytte liten sadel till en minishettis herre på 79 ca i manken.

Antar att man måste ha en 10"

Jättetacksam för tips, och även lite flera tips på annan utrustning till de små.

Ha en bra dag, och en super trevlig helg!:bump:

Sv: Sadel till Minishettis!

Jag har ingen aning , men får man fråga om hur gamla de som ska rida på shettisen är?

En sån där ponnyputa kanske? Fast dom kanske inte är så små dom heller?
Minishettisar är väl inte direkt till för att ridas på.

En sån där ponnyputa kanske? Fast dom kanske inte är så små dom heller?
Minishettisar är väl inte direkt till för att ridas på.

Jag har hittat en westernsadel´på 10 tum till en mini, men jag skulle vilja ha en vanlig.

De tar inga större vikter på ryggen.. desto starkare när det gäller drag... men som sagt... det är små barn som rider.

Finns jättesmå läderputor, ser ut som en voylock med hantag fast i läder och med en liten kanal. Kan funka om det är "ponnyridning" som gäller.

Tycker sadlarna på börjes är små, ponnysadlarna finns från strl 14, jag hade en shettis på ca 90 cm men den sadeln blev alldeles för kort för honom så kanske ngt att testa.
Visst, de är billiga men om en sadel går paj kastar man väl den hursomhelst, sedan var de väldigt breda när man beställde största vidden oxå.
Jag får nog hela bukefalos på mej nu men jag tycker det är rätt onödigt att börja måttbeställa en sadel till en shettis & pröjsa 20 000 för den om man kan hitta andra & så vet du dessutom inte hur mkt barnen vill rida eller om de ens vill rida efter ett tag , vill de fortsätta med det är det bara att satsa på en annan sadel så småningom.
Gillar inte ponnyputor då man inte får ngt som hjälper att hålla balansen, man sitter på dem, inte i, som med en vanlig sadel.

Tycker nog att en ponnyputa (inte pannkakssadeln) är ett bra alternativ. De har ett stadigt handtag för barnen att hålla sig i. Väger knappt någonting så barnen kan bära sadeln och kanske sadla själva. Det är även "mocka" i sitsen så den blir inte så hal heller.

Den är ju även "bomfri" (om än lite stelare vissa modeller) och har ofta flyttbara putor så den lär inte göra så mycket skada som en illasittande vanlig sadel.

ponnyputa på hööks?

Har själv en börjes? till våran minishettis

Tycker nog att en ponnyputa (inte pannkakssadeln) är ett bra alternativ. De har ett stadigt handtag för barnen att hålla sig i. Väger knappt någonting så barnen kan bära sadeln och kanske sadla själva. Det är även "mocka" i sitsen så den blir inte så hal heller.

Smaken är olika, man jag hade inte velat sätta barn i såna då man som sagt inte får mkt stöd, man kan alltid skaffa en rem för barnen att hålla i & sätta fast på en sadel eller låta dem hålla i manen.
Jag kommer ihåg när jag började rida & tyckte det var nog vingligt att sitta i en sadel så en puta hade inte alls varit roligt, men det var ju jag...:angel:

KL

Ja, det är inte det lättaste det här.. Som sagt.. kanske är lite överkurs att ta ut en sadelutprovare till lillen.. ;)

Men jag ska kolla på Ponnysadlarna på Hööks och se om det funkar.. Frågan jag funderade på var bara om inte 14 är lite väl stort till plutten.. men det kanske funkar..

Nu ska jag ut i fin fina vädret! Det är helt underbart i Linköping idag!:bump:

Kolla in Källguists, de har en shettissadel som ser ganska ok ut! Har tänkt skaffa en till min minishettis, som hittills bara har haft en sån där "platta" med stigläder och rem att hålla i för små ryttare.

Threadworld har ett ursött shettisträns, jättefint av bra kvalitet. Och är man inte rädd för färger och bling-bling så har ju Ponnyprakt en hel del ...

När jag och min syster var små så skulle vi rida in en minishettis på 85 cm i mkh. Sån där ponnyputa är fruktansvärt obekväm att rida i, tycker jag, så vi åkte till sadelmakeriet och hörde om hon hade fått in någon som var till salu. "Naej, inte så liten", svarade hon först, men sedan gick hon in i något rum och vips! En urgullig liten sadel köpte vi för 500 kr. Läder, "dressyrstuk" och ack så skön! Den såg inte för grann ut, för den hade legat i ett moppegarage med olja och bensin och grejor. Vi gjorde den fin igen... Visserligen satt några vita färgfläckar kvar... Kan försöka fixa fram några bilder... hm...så, nu har jag varit ute i stallet och fotat... Det står "Nathuel Buenos Aires" på, vet inte riktigt vad det är för "märke" (?) Här kommer några bilder i alla fall!
89063_1200824762.jpg

38128_1200824830.jpg

Den har legat på den här lilla tjejen...
41130_1200752493.jpg

Jag har ingen aning om var du kan hitta en liknande, men du kan ju alltid höra med närmaste sadelmakare. Lycka till!

Hejsan!
Vore jättekul att se bilderna, men jag lyckas inte.. Det är kryssrutor för mig.. :cry:

Men jag ska se om jag kan hitta en "riktig" sadel till honom. Han förtjänar ju att ha samma passning som en stor häst.. :D

Det är egentligen konstigt att man tänker annorlunda bara för att han är mindre än min andra häst som nyss har haft sadelprovare ute, men man kanske inte kan jämföra den ridningen som utförs på honom kontra den stora.. men jag får lite dåligt samvete ibland.. :crazy:

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 290
Senast: iNHALE
·
R
Fordon Familjen växer och det börjar bli dags att (motvilligt) inse att vår trogna Volvo inte riktigt räcker till längre. Vi behöver en större...
Svar
2
· Visningar
735
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 075
Senast: tuaphua
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka