Sadel till ridtravare med knepigt läge

Malwin85

Trådstartare
Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite manke. Ryggen blir rakare vid arbete och alla sadlar jag provat lättar i bak samt rör sig mycket.. ger snart upp.. 😩
 

Bifogade filer

  • 0ED2C05A-FE9D-42B6-A8D3-8DA02E2C60B2.jpeg
    0ED2C05A-FE9D-42B6-A8D3-8DA02E2C60B2.jpeg
    258,8 KB · Visningar: 95
Ta ut en duktig sadelutprovare så blir det rätt på en gång istället för att prova en massa sadlar själv. Du kommer bara förlora mer pengar på det och riskera att skada din hästs rygg.

Det är omöjligt att råda dig vilka sadlar som kan tänkas passa genom en bild på en stillastående häst tyvärr.
 
Jag tänkte mer om någon annan hade liknade häst och kunde ge tips på vad som ev kan passa. Spelar ju ingen roll om jag tar ut en utprovare om denne inte har sadlar i min prisklass eller som ens har en chans att passa. Verkar som att dom flesta bara försöker sälja dyra sadlar som kostar mer än hästen gjorde. Men tack!
 
Jag tänkte mer om någon annan hade liknade häst och kunde ge tips på vad som ev kan passa. Spelar ju ingen roll om jag tar ut en utprovare om denne inte har sadlar i min prisklass eller som ens har en chans att passa. Verkar som att dom flesta bara försöker sälja dyra sadlar som kostar mer än hästen gjorde. Men tack!
Jag hade Morris & Nolan på min ridtravare.
 
Jag hade en albion k2 på mitt fullblod som hade väldigt rak rygg. Efter viss anpassning hos sadelmakare låg den som en smäck 😊
 
Jag tänkte mer om någon annan hade liknade häst och kunde ge tips på vad som ev kan passa. Spelar ju ingen roll om jag tar ut en utprovare om denne inte har sadlar i min prisklass eller som ens har en chans att passa. Verkar som att dom flesta bara försöker sälja dyra sadlar som kostar mer än hästen gjorde. Men tack!
Kan det vara så att de sadlar du provat är för smala så de inte går ner över hästen riktigt? Han ser ju ut att inte ha så markerad manke och är, som du säger, lite spolformad liksom. För mig har passiersadlarna funkat bra på flera hästar (lite olika bomvidder bara). Kanske kan vara något?
 
Bates ligger bra på mina två med rak rygg. Ponnyn är rund och bred och halvblodet lite åt det tunnare hållet.
Har en Caprilli hopp till ponnyn och en Isabell Werth dressyr till halvblodet. Har även en Tekna dressyr som ligger bra på halvblodet.
Tekna är billiga även som nya och ännu billigare begagnade. Bates Caprilli går också att hitta till väldigt bra pris och där går det ju byta koppjärn till önskad bomvidd.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
853
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 063
Senast: poetin
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 172
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 303
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp