Sadel till Shettis

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Storm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 260
S

Storm

Hej!
Jag behöver lite hjälp. Jag har en hyfsat stor och bred shetlandsponny som jag vill ha en sadel till. Jag själv är 159cm o. väger 43kg. Jag skulle nog egentligen behöva en 16" sadel för att få plats med baken och sitta bekvämt, eller så kanske det skulle gå med en 15" som är riktigt platt i sitsen. Detta är inte så lätt då de flesta shettis sadlar passar riktigt små bakar, så jag undrar om det är någon som känner igen sig och kanske kan tipsa om en sadel som skulle fungera utan att den blir för stor för ponnyn?

Sv: Sadel till Shettis

Ledsen att säga med det är snarare en större ponny du behöver köpa. :smirk:

Köp en ny ponny istället och kör din shettis. Varken han eller du mår bra av att rida på honom. Även om han är rejäl och stor. Våran shettis i stallet är 107 och grov. Alltså max gräns till b-ponny.

Tyvärr så är det i ponny världen att man växer och måste byta upp sig.

Kram Favina :bump:

Jag har faktiskt en nordsvensk också, shettisen är min gamla ponny.
Men det vore trevligt att fortsätta rida shettisen ibland också när nån annan rider nordsvensken. Jag är inte för tung, jag är kort och smal. Och han gillar det, men då får jag väl helt enkelt fortsätta rida utan sadel. Jag vet många i min storlek som rider stora shettisar utan problem. Det är ju bara små skogsturer och inga dressyrpass direkt. Jag kommer nämligen inte att växa mer, jag är 24 år. Jag tycker det är roligt att vara vuxen och liten och kunna rida små hästar, jag älskar ponnys och har tack vare min storlek fått äran att rida in några stycken.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Till vår shettis, 105 cm hög och lagkom kraftig (en helt vanlig ordinär shettis) så köpte vi en 15" Pinto-sadel. Ridskolan därifrån vi köpte ponnyn hade en 16" sadel till den. Så köp du dig en sadel bara!! Sadeln ser absolut inte stor ut på ponnyn.

Vi valde Börjes billiga Pinto-sadel, bomvidd bred och under över alla under så satt den riktigt bra på ponnyns breda rygg. Och ännu bättre kommer den att sitta igen när ponnyn blivit av med en par betes-kilon :-)

Den här ponnyns ägarinna är 11 år och 29 kg, långsmal, och sadeln är nog lite att växa i för henne.

Lyckos dig som är så lätt att du kan rida din gamla ponny ibland!!! *avundsjuk*

Jag anser att du är för stor för att rida shettis.

Ska du dessutom lägga på sadel på honom så får du räkna med att en vanlig lädersadel väger 7 kg. tillsammans med din vikt är ni uppe i 50 kg som ponnyn ska bära upp. Och oavsett om Ni bara ska rida ut så måste ju ponnyn arbeta i rätt form för att överhuvudtaget kunna klara den tyngden utan att få ryggbesvär.

Förstår inte varför man ska envisas med att rida för små ponnyer, när det finns mindre ryttare alt. andra träningsmöjligtheter så som körning. :mad:

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Tora
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
333
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 516
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur