sadel till velsh cob?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tretjak
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 610
T

tretjak

Just som jag hittat den ultimata sadeln, som jag bestämde mig för att aaaldrig byta, så kommer jag inte att ha kvar samma häst längre.
Hem kommer istället en welsh cob, modell större men ändå, de har väl som regel betydligt kortare och mera välvda ryggar än halvblod?
Om jag själv behöver en 17,5 i sitsen kan detta funka på en cob, det känns som om alla sadlar i denna storlek kommer att vara för långa? Någon som har en welsh cob, modell 1,50+? Vad har ni för dressyrsadlar?
Min nuvarande sadel är en Passier Optimum.
Tacksam för tips!:bow:

Sv: sadel till velsh cob?

Min familj har fött upp Welsh Cob

Welsh cobbar är faktiskt ofta rätt långa i ryggen. En del är lite sänkta i ryggen, andra helt raka. De är ofta rejält breda och har en halvhög, men bred och lång manke.

Vi hade alla möjliga olika märken på våra. Frank Baines, Albion, Stubben och Wellington beroende på vad som passade. Generellt så behöver du en rejält vid sadel iaf

Till mina cobbar har jag Hubertus Flexline alt Globus.
Breda över ryggen samt har ofta breda bogblad vilket kan göra att man inte kan sadla så långt fram.

Vi har också en Welsh Cob, 1,46 hög. Håller precis på med att testa sadlar på honom. Just nu har jag en Cliff Barnsby AVG hemma som är normal bom men jag tycker den är normal mot vid. Nu är jag inte på något sätt duktig på detta men har läst och testat lite. Jag hade också en Kieffer Lech Pro tror jag den heter men den låg inte så bra. Har någon här erfarnhet av CB AVG? Dottern tycke att den var så skön att sitta i det var därför vi lånade hem den för att se om hästen också kunde ha den. Jag har testat efter alla konstens regler och det är jämt tryck under hela utom på två ställen och där är det fyllningen som har en "inbuktning" så den får klart stoppas om, i övrigt kan jag inte se något fel på den. Vår ponny är inte svankig och inte rak. Sadeln är 17,5 tum men ligger inte bakom revbenen. Den glappar inte och glider ingenstans. Vågar man lita på sin egen utprovning?

Nu fick jag nästan lite hopp om att min nuvarande sadel faktiskt skulle kunna passa, breda bogblad, lång bred manke, bred rygg etc, det låter ungefär som en beskrivning av min halvblodshäst som har haft sadeln fram tills nu!
Jag trodde att welsh cob hade generellt korta ryggar men det är inte rätt då alltså. Gick in och tittade på en stuteri hemsida nu och många har faktiskt rätt lång rygg även om de är väldigt välvda en del av dem, plus att de har sån resning i halsen att det kanske förvillar lite.
Min Passier är rätt bred och med bred anläggning bak till men som sagt längden på den är kanske inte rätt. Jag bytte en Kieffer och köpte denna istället p g a att Kieffern var för lång i modellen så Passieren är inte bland de värsta vad det gäller längd i a f.
Albionsadlarna är väl ganska korta och med bred anläggning?

Roligt att få så många svar, kom gärna med fler utrustningstips o erfarenheter när det gäller rasen! OCH ursäkta slarv stavfelet i rubriken:o

Welsh cobbarna är ofta ganska mkt häst i mindre förpackning men med ponnylynne ;)

Albion är kort, bred och rak i modellen. En County borde kunna passa de med mer sänkt rygg kan jag tänka mig. Passier har jag faktiskt själv ingen erfarenhet av.

Man blir nog lätt lurad av deras resning. Här är ett av våra ston. Utan sadel dock...

eckie_2.jpeg

Visst är de härliga?! Tänk om fler hade vågat satsa på denna ras i Sverige! Och att dressyrdomarna kunde se bortom halvbloden...

Känner inte till County så mycket men de är väl av bra kvalitet? Prisklass?

Albion går ju bort om de är raka i bommen.

:bow:

Hej!
Har själv haft en prestige, modell golden star till min welsh cob. Passade fint! Finns i många olika modeller..Lycka till!!:)

Jag har en Wintec 500 till min Welsh. Hon har en bred kort rygg, breda bogblad. Behöver en böjd bom. Med det röda koppjärnet i ligger sadeln som en smäck. Hon kommer nog att bredda ytterligare och då har vi ett koppjärn kvar att byta till. Min har en 16" och det passar även mig bra.

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 957
Gnägg Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155... 4 5 6
Svar
114
· Visningar
16 429
Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och... 2
Svar
23
· Visningar
3 056
Senast: caballus
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 636
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025