sadel till xxxx-vid rygg?

Sv: sadel till xxxx-vid rygg?

nej det är klart, varför göra det lätt för sig när man kan krångla till det och sedan oja sig på buke :grin:

Det där med "mindre avvikelser" håller jag inte med om... men visst, rider man mest barbacka, och bara i sadeln någon gång ibland så hinner ju hästen inte få tryck.

Har dock sett tillräckligt med hästar som fått riktiga muskelgropar i ryggen efter sadlar som legat fel... så onödigt. :confused:

Som tips håller jag med Pulkaskurk om M&Ns sadlar. De brukar finns i vida storlekar och är välgjorda. Inte de billigaste märket, men så har man dem i många år också.

Annars finns det ju en del fina bomlösa sadlar som ligger helt ok, och är bekväma. :)

nej det är klart, varför göra det lätt för sig när man kan krångla till det och sedan oja sig på buke :grin:
det är INTE att göra det lätt för sig att åka till sadelutprovare, om dessa ändå inte har några sadlar i rätt vidder. Eller hur!

Jag ojar mig inte, jag söker tips om vilka sadlar jag ska titta efter - jag har i dagsläget inte ekonomi till att köpa de nya sadlar jag skulle vilja ha, utan söker på begagnatmarknaden och det underlättar ju oerhört om man har ett hum om vilka modeller man ska leta efter. När jag vinner på Lotto ska jag köpa nya måttbeställda sadlar till alla mina hästar, men det är då det...

Och jag FRÅGAR hur det fungerar med bomlösa sadlar, där jag inte har någon som helst erfarenhet. OM mina frågor känns jobbiga för dig så kan du låta bli att läsa dem.
Det där med "mindre avvikelser" håller jag inte med om... men visst, rider man mest barbacka, och bara i sadeln någon gång ibland så hinner ju hästen inte få tryck.

Har dock sett tillräckligt med hästar som fått riktiga muskelgropar i ryggen efter sadlar som legat fel... så onödigt. :confused:
Du förstår uppenbarligen inte hur jag menar - med MINDRE AVVIKELSER menar jag sadlar som kanske inte passar som formgjutna, men näst intill.

En sadel som ligger "tillräckligt bra" ger inga muskelgropar. För såna har jag också sett och har en häst som hade när jag fick honom - och det förstår jag att han fått med tanke på den sadel som följde med honom hit... (en Stübben med normalbom till en häst som behöver XW-XXW)

Senast ändrad:

Tja, hoppas att du hittar en bra sadel till din häst oavsett. Den behöver inte vara exakt formgjuten, om inte annat så blir det ju krångel direkt då när hästen ändrar sig över ryggen, musklar på sig, tunnar ur, knubbar till sig över sommaren... Det är ett jäkla stök detta med sadlar.

Bild på ponnyn skulle hjälpa? Både en rakt från sidan, framifrån och bakifrån naken och sen med den sadeln du visade på bild.
Nu är hon hemkommen från semin, så jag har kunnat mäta ryggen på henne. Tyvärr har jag lite begränsade möjligheter med fotografering, pga dålig mobilkamera och att sladden till den riktiga kameran är borta.
Men så här vid är ryggen i alla fall
vid.jpg

och så här ser hästen ut på en dålig bild.
nikila.jpg

För att krångla till det ytterligare har hon ju dessutom sadelläget ganska "långt bak" på ryggen, så man får väl spänna gjorden på mitten eller nåt... :grin:

Sadeln på bilden i trådstarten är inte ens i närheten av att passa henne, så det känns ganska irrelevant att lägga ut bild på hästen med sadeln på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka