Sadel tråd igen!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MartinaN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 298
Sv: Sadel tråd igen!

Diabolical_Kitten skrev:
Men om man hittar en bättre sadel som är billigare än den man köpte innan då?

Men jag har ju ringt till dom... Dom har ju gått med på att skicka sadlar till mig på öppet köp...

Den billigaste sadeln dom hade sa dom var en globus, så det verkar inte vara nån risk!

Loviza skrev:
Hoppas det löser sig för dig med dina sadelproblem...
Var bara aktsam, för som fler sagt i tidigare inlägg verkar det mkt konstigt om en prestige skulle passa en häst med rakare rygg. Dom är ju ganska rejält svängda i bommen.

Själv kan jag rekommendera att du provar Morris & Nolan hade en sådan ( gold collection med gelsits:love: ) till min förra valack ( med rak rygg) och den va verkligen super! Du hamnar definitivt inte i stol sits!Tror att dom är rätt så lätta att hitta beg eftersom dom är så pass populära. Jag gav ca 15000:- för min, men då va den ny och detta va 3 år sedan. (Har bytt häst sedan dess och det va lätt att sälja M&N sadeln)

En kompis i stallet har en Frank Baines och den är aningen mer svängd än M&N (men absolut inte så svängd som en stübben cs eller en prestig ..som är ännu mer svängd)

Lycka till!

Ja, jag tycker oxså det verkar konstigt. Men jag själv får säga så tyckte jag att globusen låg lite mer i brygga, iallfall om man tittade på schabrak avtrycket då det inte blev så mycket färgat som det blev bak och fram. Kan ha och göra med att sitsen var på gränsen. SKulle inte ha skadat med en 17. Fick en 16,5 utprovad då globus inte ha 17 i sits sa dom!
Och så kändes det som att kanterna blev mer färgade än på mitten. Globus har sin söm som går längs med kanten vilket jag tyckte kändes välldigt hård mot hästen.
Detta är sånna saker som jag har noterat när jag har ridit hemma.
Kan inte uttala mig om hur prestigen ligger då jag inte har kollat själv än...men enligt dom på mustang så låg den bra.
Ska se hur det blir med avtryck så fort jag kan rida igen!

Fast sömmen kommer inte skada hästen ;) Så är det på alla kilbossor.

Om kanterna blev mer färgade kan det bero på att sadeln är för smal och inte kommer ner på hästen, eller att sadeln är för takformad. (men då jag vet att Globus inte är takformade som t.ex. Pessoa så tror jag nog snarare på det första alternativet)

Vilken bomvidd fick du utprovad i Globus?

Ska ut och testa och rida lite idag...om hästen fortfarande är pigg och inte visar nå tecken på hälta. Får se då hur avtrycket blir på prestigen.

Liknande trådar

Utrustning Med ny häst så är jag tillbaka till sadelträsket igen.. suck! Har läst runt på olika trådar här på buke och fått en hel del nya...
Svar
13
· Visningar
13 324
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka