C

CarolaLind

Hej! Här kommer jag smygandes och undrar om ni har tid en stund!?

Jag håller på att arbeta fram en sadel för handikappade, en grundmodell som ska vara engelsk i utseendet men ha en hel del specialhjälpmedel.

För att få allting så bra som möjligt så vore det kanon om ni ville komma med ideer!

Vad behövs? vad är överflödigt?

Tack på förhand!

:p
 
Sv: Sadel.

Du kanske redan har tjuvkikat, men det ska tydligen finnas handikappsadlar på marknaden redan. Jag har jobbat med handikappade barn som ridit i vanlig sadel...(Och som inte kunde sitta kvar utan hjälp) Vi som gick brevid skulle gärna ha velat ha någonting mer "stolliknande" för just de som inte kan sitta själva.
 
Sv: Sadel.

Nej jag har inte kollat!! Hade ingen aning :) men det är ju kanonbra! ju fler desto mer att välja på!
 
Sv: Sadel.

Det var mer ett tips att man kan tjuvkika på vad andra har kommit på tidigare ;)

Vad jag har hört från föräldrar så är priset på handikappsadlar ganska högt. Det blir mycket pengar om man har ett barn som rider en gång i veckan...
 
Senast ändrad:
Sv: Sadel.

Du har ett jättejobb men samtidigt en stor marknad framför dig!

Sadeln med kardborrband har jag provat, men tyvärr, helt oduglig. Stöd, påbyggnader etc måste vara solida och inte ge med sig, lossna etc.
Kanske en sadel bestående av underdel (som passar hästen) och olika varianter av överdelar, lätta att byta?

Lycka till!
LIA
 
Sv: Sadel.

Tjuvkika lite inom den konduktiva pedagogiken också :) Inte så mycket ridning, men mycket hjälpfulla lösningar på det mesta.

Vad som underlättar mycket och som kan göra att de sitter bra själva är ett ganska högt hand/armstöd (alltså som en voltigegjord går upp i mitten). I en ganska ny avhandling där man undersökt balans och fingrars känslighet har man kommit fram till att bara att få ett litet, litet stöd till fingrarna förbättrar balansen avsevärt (när man ska hjälpa både unga och äldre så kan det alltså vara bättre att ge ett stöd i händerna än att ta under armen).

Något som skonar hästen, men ändå ger tillräckligt (inte för mycket!!! då missar man ju halva terapin i ridningen) med stöd åt ryttaren.
 
Sv: Sadel.

Skulle bli glad om jag kunde hitta en sadel som passade till min 14 åriga son som är handikappad!!!
Han kan hålla i sej som typ hornet på en westernsadel men det
är hans ben som är problemet. Han har lite dålig balans så han
måste knipa om hästen med benen och det gör han mot hästens
bog!!!! Han sitter alltså lite framåt med benen istället för neråt.
Vet inte hur jag ska få till det så han ska kunna träna sin balans.

Han red när han var mindre då gick det jätte bra. Börjar ju bli i tyngsta laget!!!!
 
Sv: Sadel.

Hej!
Roligt att någon tar tag i problemet. Själv har jag Fibromyalgi och min drömsadel har:
* djup sits.
* mjukt säte med lite smalare midja då jag ofta har ont i höfterna.
* stöd för skänklarna då mina ben har en förmåga att fladdra omkring.
* ganska låg vikt som underlättar när man har riktigt ont när man sadlar. Av samma anledning någon finurlig lösning att spänna sadelgjorden på. De vanliga är hemska att spänna.

Undrar om man hittar sin sadel någon gång :smirk: :smirk:
 
Sv: Sadel.

Vi får hoppas vi hittar sadlarna vi vill ha!!!!!
Tycker alla ska ha rätt att umgås med hästar på samma villkor!!!!!

Min son vill ofta med och rida men.........det går ju inte!!!! Vi måste vara 3 personer för att få det att funka, och det går inte alltid att lösa det.........ledsamt är det....han älskar hästar och hundar...
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: liiinnea
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
646
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 524
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 484
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp