• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 475
N

Notorius

Min häst har stora hålrum vid manken, så sadeln ser ut att vara alldeles för stor där, i övrigt verkar den passa. Finns det nått man kan ''padda upp'' med där framme?
Ska till utprovaren nästa helg, men tills dess måste jag ju hålla igång hästen. Barbacka är inget alternativ.

Sv: Sadel

Finns nog ingen speciell pad att köpa för sånt, men du kan ta en mjuk frottéhandduk, vika den så att det blir en mjuk övergång och lägga den mellan sadel och schabrak under framvalvet.

Som Moheed skriver, ta en pad av något slag (en sån man har under lindor till stallbandage t.ex.) eller en mindre filt och vik.

Ska finnas en Mattespad som man kan bygga upp fram, men då de kostar en del antar jag att det inte är något alternativ ...

Nä vi ska byta bom istället bestämde vi med sadeltanten.

Notorius skrev:
Min häst har stora hålrum vid manken, så sadeln ser ut att vara alldeles för stor där, i övrigt verkar den passa. Finns det nått man kan ''padda upp'' med där framme?
Ska till utprovaren nästa helg, men tills dess måste jag ju hålla igång hästen. Barbacka är inget alternativ.

Om du paddar upp år ju risken stor att hästen aldrig kan få några muskler där. Är ju ypperligt att det finns plats för den att kunna jobba och bygga på.

Hålrum kring manken och dålig främre överlinjen beror ju allt som oftast på felridning, bristande fodring eller fel sadel, men eftersom du säger att det finns mycket plats så är det ju inte sadeln som klämmer nu, men den kanske har gjort?

Nej sadeln varken klämmer nu eller har gjort det. Och han är inte felriden eller dåligt fodrad, inte de senaste 18 månader som jag ägt honom iaf, hur de innan har gjort kan jag inte svara på.
Han är helt enkelt byggd så. Det säger både kiropraktorn och sadelutprovaren :smirk:

Notorius skrev:
Nej sadeln varken klämmer nu eller har gjort det. Och han är inte felriden eller dåligt fodrad, inte de senaste 18 månader som jag ägt honom iaf, hur de innan har gjort kan jag inte svara på.
Han är helt enkelt byggd så. Det säger både kiropraktorn och sadelutprovaren :smirk:

Hålrum runt manken är avsaknad av muskelmassa, den kan ju fattas även av sjukdom eller att hästen ngn. gång skadat sina muskler så att de förtvinat (inte alls ovanligt av fel sadel, överutfodring, sjukdomar ex) och i vissa fall så kommer de aldrig mer tillbaks, om hästen är frisk så kan den omöjligt vara byggd så eftersom den kroppsdelens gröper skall innehålla muskler.

Vore intressant att se.

Hästen är en travare och de är väl annorlunda byggda. Sen har han haft en skada i ryggen som han vilat 5 månader och fått behandling för. Före den olyckan satt sadeln perfekt men nu är den för stor där fram.
Men även innan olyckan hade han hålrum vi manken, dock små.

Notorius skrev:
Hästen är en travare och de är väl annorlunda byggda. Före den olyckan satt sadeln perfekt men nu är den för stor där fram.
Men även innan olyckan hade han hålrum vi manken, dock små.

Inte har han hålrum bara för att han är travare, de är annorlunda musklade efter att ha gott på travet och det är ju det man skall bygga om när de skall bli ridhästar. Som du själv säger, han hade hålrum tidigare men nu har de blivit större. Detta visar ändå att det finns levande muskelmassa som väntar på att få komma till tals där under och som påverkas av foder, sadel och ridning/träning. Helt naturligt att han har ändrat sig om han har vilat i 5 månader.

Hade det varit ryggen och ngt. skelärt så kan jag köpa att det kan vara medfött men inte i detta fall. Känns väldigt oseriöst sagt av både vet. och kiropr. I så fall skulle mer en hälften av sveriges hästar gå med medfödda mankmuskeldefekter och det har de ju inte utan det är ju något som vi åsamkar dem eller inte så länge det inte handlar om rena muskelskador.

Senast ändrad:

Han har aldrig gått en meter på en travbana ens. Har alltid vart ridhäst.
Vad ska man göra för att få bort hålrummena? Funderar på att köpa en ny sadel...

Notorius skrev:
Han har aldrig gått en meter på en travbana ens. Har alltid vart ridhäst.
Vad ska man göra för att få bort hålrummena? Funderar på att köpa en ny sadel...

Eftersom hålrummen varit mindre så finns där liv till att börja med och det är ju jättebra.

För att få bort hålrummen runt manken så behöver hästen få en bra foderstat, (inte bara tabelluträknad) utan uträknat på individen. Till det en bra varierad träning utifrån individens dagsstatus, träning i en form där hästen börjar att arbeta med mage/rygg och rygg/ben där du ser och känner att hästen lyfter sin manke under träning genom sökning till handen, att ryggen svingar och lyft under dig och att bakbenen träder in under halva magen utan att frambenen är kvar för lång tid i marken,
m.m.

Vägen dit kan se väldigt olika ut. När sedan hästen fått muskler i sin överlinje så kan det vara dags för en ny bra sadel. Om den är för utholkad så antar jag att även ryggen är omusklad och då kan det var bättre att arbeta från marken tills hästen blir starkare.

Kan bara rida i skogen här, eftersom stallägarna är för lata för att ploga ridbanan, de tycker inte det behövs eftersom alla andra rider där när det är 1 meter snö, men det tänker inte jag göra, så jag kan inte jobba honom ordentligt.

Den här hästen går inte att jobba från marken...

Notorius skrev:
Kan bara rida i skogen här, eftersom stallägarna är för lata för att ploga ridbanan, de tycker inte det behövs eftersom alla andra rider där när det är 1 meter snö, men det tänker inte jag göra, så jag kan inte jobba honom ordentligt.

Den här hästen går inte att jobba från marken...

Går lika bra att jobba i skogen inte behövs det en ridbana för bra träning.. Varför går den inte att jobba från marken? Har inte träffat en häst som inte kan jobba från marken med träning, men det ger sig inte självt alla gånger.

Hur som helst så är inte hålrum något som hästar föds med utan det finns alltid en orsak som oftast går att åtgärda ganska enkelt.

Jag trivs bättre på ridbana, jag är för lat för att rida ordentligt i skogen :p
Hästen är inte van vid att jobbas från marken och ska jag vara ärlig har jag ingen lust att lägga ner mig i det heller.
Ska fixa ett träningsprogram typ med tränaren den 26e...
Du tyckte att jag inte skulle byta sadel förrens sen, men jag ka ju inte rida med en sadel som inte passar så länge, för det tar ju ändå flera månader för honom att muskla upp.

Notorius skrev:
Jag trivs bättre på ridbana, jag är för lat för att rida ordentligt i skogen :p
Hästen är inte van vid att jobbas från marken och ska jag vara ärlig har jag ingen lust att lägga ner mig i det heller.
Ska fixa ett träningsprogram typ med tränaren den 26e...
Du tyckte att jag inte skulle byta sadel förrens sen, men jag ka ju inte rida med en sadel som inte passar så länge, för det tar ju ändå flera månader för honom att muskla upp.

Nä orkar du inte engagera dig i markarbete för att få hästen bättre musklad och i form inför riding så behöver du ju en sadel som passar nu och så byta med några månaders mellanrum tills den blir mer färdig.

Jag vet inte vad jag ska göra, har faktiskt lust att ställa av hästen helt.

Notorius skrev:
Jag vet inte vad jag ska göra, har faktiskt lust att ställa av hästen helt.

Gör det som känns mest rätt... Min filosofi är att det inte är schysst mot hästen att försöka engagera sig en stund för att sedan sluta då är det bättre den får vara i fred tills man orkar och har lust att göra något bra av det man behöver göra.

Finns så mycket annat man kan göra, ge den god bra mat, borsta och pyssla, promenera och bara umgås långt bort från alla krav som kan komma.

När min häst var skadad och inte reds så hade han ingen livsgnista över huvud taget.
Han klarar inte av att inte ridas, men nu känns det som om allt krånglar.

Notorius skrev:
När min häst var skadad och inte reds så hade han ingen livsgnista över huvud taget.
Han klarar inte av att inte ridas, men nu känns det som om allt krånglar.

Är livsgnistan på G nu då? Kanske var det så att skadan gjorde hästen nere också och sedan om vi tycker att allt krånglar så sprider vi den känslan till hästen och då blir det ju inte bra. Då är det bättre att lägga ner allt en stund och vila och så börja om igen med små delmål och krav.

Vi påverkar våra hästar alldels för mycket utifrån vårt eget tänkande och vår känsla över hur saker är och känns.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 006
Senast: Tora
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 237
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka