Emuliiaa

Trådstartare
Hejsan! Jag har tittat på ett varmblod som är 8 år. Hon har en sadel som är 17.. fattade inte riktigt för ägaren sa att den va för liten för hästen, att hon fick ont av den...ägaren sa att en tjej som ridit henne sa att 16,5 nog skulle passa, är det inte bommen som man ska ändra isånnfall? T.ex om hon har normal bom, så måste man ändrå till t.ex vid bom? Hur ska man göra? :confused:
Tacksam för svar!
Hälsningar Emilia

Sv: Sadel!!

Om du köper hästen så kan du ta ut en sadelutprovare så hjälper h*n dej :)

Finns ju många olika vidder på bom, sen svängda eller raka eller mitt i mellan. 16,5 tum som du pratar om beror ju på hur stor plats din rumpa vill ha i sadeln :idea:

Bomstorlek och sitsstorlek är två helt olika saker.
Är sadeln för trång för hästen behöver den en vidare bom.

Sen kan det även vara så att den är för lång för hästen (vilket låter konstigt om det är en stor häst och 17" sadel) men då kan det behövas en mindre sittsstorlek (och därmed kortare sadel) eller helt enkelt ett sadelmärke som gör kortare sadlar.

Du är helt rätt på det. Storleken 16" 17" etc. är storleken på sitsen, ska alltså anpassas efter ryttarens rumpa:angel:
Bommen är smal, normal,vid etc tror den nummreras i 30,31,31 rätta mig ni som är säkrare! Den anpassar man efter hästens rygg.
Att dessutom säga att den är för liten och vilja byta till en mindre sadel verkar knas!
Om dom inte har koll på att nuvarande sadel är 17" med normal bomvidd och 16,5" sadeln har vid bom.
Man kan ju kombinera sits och bomvidd i princip hur som helst!

jaa...alltså 17 är väl rätt "normal" ne men ni fattar va...tack för tipsen iaf :P

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 560
Senast: cassiopeja
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 970
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
20 330
Senast: mackan
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 501
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka