Sadelbekymmer

B

bestatjejen

Jag har ett "litet" problem.. Det är så här att efter många om och men köpte jag min drömsadel. En Morris & Nolan dressyrsadel. I juli ringde jag ut en legitimerad sadelutprovare med mästarbrev och allt man kan tänka sig. Har köpt sadel av honom förrut och har vartit helnöjd varje gång. Nu är det ju så att han är ju inte den billigaste, men det har jag inte brytt mig om då jag har varit nöjd med hans tjänster.
Nu till mitt problem... Jag köpte ju som sagt min sadel i juli men har högst ridit i den ett 20 tal ggr , då hästen har varit skadad nästan hela sommaren. I veckan nu var sadelutprovaren åter ute och provade sadlar till min andra pålle, som inte blev helt gratis det heller. Jag frågade om han tyckte det var nödvändigt att kolla den nya dressyrsadeln igen, men han tyckte vi kunde avvakta ett par månader då sadeln var så pass ny. Igår var jag och red för tränare och då såg vi att sadeln gled fram på bogbladet och låg riktigt illa faktiskt. Jag har öht inte tänkt tanken att sadeln kunde ligga illa då jag litar på "sadelgubben" och han är erkänt duktig. Dessutom höll vi på i evigheter innan vi hittade den för mig perfekta sadeln. Den var sprillans ny och alltså svindyr :eek:
Vad tycker ni att jag kan begära av honom nu? Jag ringde och pratade med honom idag och han verkade vara villig att hjälpa mig, men till vilket pris? Problemet är att han inte kunde besöka mig på flera veckor och föreslog att jag skulle resa till honom istället. Men det kostar ju mig en himla massa pengar då hans ställe ligger relativt långt ifrån där jag bor. Då måste jag lasta hästen och förlorar arbetsinkomst och bensinpengar och trailerhyra. Kan jag begära att han står för det? Jag tycker att det gått väl kort tid för att hästen ska ha kunnat ändra sig så mycket i ryggmuskalaturen att sadeln skulle ligga illa redan nu. Till saken hör den att hästen inte haft några som helst ryggproblem innan då jag ridit i en annan Morris sadel som har varit utprovad av samma "sadelgubbe" och omstoppad regelbundet och kollad varje år. Han tror att det nog bara behövs en omstoppning och det hoppas jag han tänker stå för. Jag har ju faktiskt bara ridit i sadeln ca 1 månad effektiv tid.
Jag har inte kollat med honom vad han tänker stå för, tänkte slänga ut frågan här för att få lite goda råd och höra era tankar om hur ni hade hanterat situationen?

Tacksam för maaaassa råd :confused:
 
Sv: Sadelbekymmer

Han kommer förmodligen inte stå för något enligt min erfarenhet. Men jag tycker du gott kan kräva att han kostnadsfritt kollar sadeln den här gången, var rak på sak, vet vad du vill när du lägger fram det så att du inte blir överkörd!

Du är ju en stamkund å dom borde han vårda, eller;)
 
Sv: Sadelbekymmer

Ja jag är ju själv företagare och är av den uppfattningen att man ska måna om sina stamkunder. Tyvärr känner jag att eftersom han är så eftertraktad så kan han göra lite som han vill. Som tex när jag köpte den här, för min ekonomi, väldigt dyra sadel så fick jag ändå stå för bensinkostnad. Och även när han kommer ut till mig för att prova ut sadlar till min andra häst och han inte har någon som passar så får jag stå för reseersättning iallafall. Man sväljer ju sånt här för att man vill ha en bra sadel och han är den ända i mina trakter som jag bara hört gott om. Men jag tycker affärsidén är lite tokig.. Men men jag får väl svälja att det kostar mig en massa tid och pengar fast det egentligen inte är jag som är "expert" och har passat ut fel sadel till hästen.

Omstoppningen tänker jag däremot INTE bekosta i så fall. Då måste man väl kunna vända sig till ARN?
 
Sv: Sadelbekymmer

Ja jag är ju själv företagare och är av den uppfattningen att man ska måna om sina stamkunder. Tyvärr känner jag att eftersom han är så eftertraktad så kan han göra lite som han vill. Som tex när jag köpte den här, för min ekonomi, väldigt dyra sadel så fick jag ändå stå för bensinkostnad. Och även när han kommer ut till mig för att prova ut sadlar till min andra häst och han inte har någon som passar så får jag stå för reseersättning iallafall. Man sväljer ju sånt här för att man vill ha en bra sadel och han är den ända i mina trakter som jag bara hört gott om. Men jag tycker affärsidén är lite tokig.. Men men jag får väl svälja att det kostar mig en massa tid och pengar fast det egentligen inte är jag som är "expert" och har passat ut fel sadel till hästen.

Omstoppningen tänker jag däremot INTE bekosta i så fall. Då måste man väl kunna vända sig till ARN?


Ja det kan man , dom har ju en utredningstid/hanläggnings tid på 6 månader. Men jag tycker att fler måste våga säga ifrån i såna här fall å liknande. Man hör dagligen om speciellt hästfolk som sväljer både det ena och det andra för att någon Duktig tränare, sadel inprovare osv sagt att det är så:o ja du förstår vad jag menar!

Men att han skall stoppa om sadeln (kostnads fritt) så att den passar tycker jag är rimligt, eftersom det är en ny märkes sadel.

Lycka till!
 
Sv: Sadelbekymmer

Hmm

Men sadelutprovaren kan ju inte veta att din häst skadar sig och du inte har kunnat träna. Då försvinner ju muskler och hästen ändrar sig under tiden och vips så passar ju inte sadlen.

När du frågade om han ville kolla på sadlen när du hade honom ute sist upplyste du då honom att du inte har ridit pg skada?

Anser att sadelutprovning är en färskvara. Beroende på hur vältränad hästen är förtillfället.

Varför skulle inte du betala omstoppningen? Det är ju inte fel på sadlen utan hästen som ändrat sig.

Jag är inne på min tredje sadel till min unghäst på ett år, pg att han ändrar sig mycket tack vare träning.
 
Sv: Sadelbekymmer

Nja jag förstår hur du menar och jag håller med dig till viss del.. Hästen har vi tagit det lugnt med i sommar men vi har ändå hållt igång henne genom skogsturer barbacka. Hon har en bra och rund rygg och inga problem med sadlar som tryckt i sadelläget. Hon har inte ändrat sig SÅ mkt under den månaden jag tränat, Rom byggdes ju inte på en dag så hästen blir ju inte välmusklad på 1 månad. Det ända som är skillnad är väl sommarmagen som krympt lite... Alltså en unghäst är en helt annan sak dom växer och ryggen utvecklas hela tiden. Min häst är 10 år och är ju "färdigväxt".
Jag hade köpt ditt resonemang om det gått mer än 6 mån och hästen var jättemuskel fattig i området innan. Men så var inte fallet och jag anser att är man duktig på sitt område så hittar man en sadel som passar längre än 1 månad på hästen.. Jag har kontrollerat min sadel minst två ggr om året innan och det tycker "sadelgubben" är lagom, men med ditt resonemang måste jag kolla och stoppa om sadeln varje månad framöver?
 
Sv: Sadelbekymmer

Hmm

Men sadelutprovaren kan ju inte veta att din häst skadar sig och du inte har kunnat träna. Då försvinner ju muskler och hästen ändrar sig under tiden och vips så passar ju inte sadlen.

När du frågade om han ville kolla på sadlen när du hade honom ute sist upplyste du då honom att du inte har ridit pg skada?

Anser att sadelutprovning är en färskvara. Beroende på hur vältränad hästen är förtillfället.

Varför skulle inte du betala omstoppningen? Det är ju inte fel på sadlen utan hästen som ändrat sig.

Jag är inne på min tredje sadel till min unghäst på ett år, pg att han ändrar sig mycket tack vare träning.

[Glömde svar på dina frågor...
Ja han visste om att hästen varit skadad och att jag ridit i den ordenligt ca 20 ggr.

Jag säger inte att det är fel på sadeln, däremot har han provat ut fel sadel till min häst och om man tar ut en expert så ska han väl utföra sitt arbete, alltså hitta en sadel som passar.
 
Sv: Sadelbekymmer

Men vet du problemet?? Vad är felet på sadeln..alltså? Sen tror jag nog det bara är att betala om han inte är väldans snäll och tillmötesgående...Du måste ju kunna bevisa att sadeln var felaktig redan då du köpten den...
Och hur gör man det...MEN gled den då oxå?? Varför märkte du inte det redan då?
Jag är helt övertygad att hästar kan ändra sig fort pga bland annat...andra träningsrutiner ...osv...
 
Sv: Sadelbekymmer

QUOTE=jjeg;6659011]Men vet du problemet?? Vad är felet på sadeln..alltså? Sen tror jag nog det bara är att betala om han inte är väldans snäll och tillmötesgående...Du måste ju kunna bevisa att sadeln var felaktig redan då du köpten den...
Och hur gör man det...MEN gled den då oxå?? Varför märkte du inte det redan då?
Jag är helt övertygad att hästar kan ändra sig fort pga bland annat...andra träningsrutiner ...osv...[/QUOTE]

Ja jag vet problemet, sadeln glider fram och ligger på bogbladet. Nej den gled inte då, jag provred sadeln i ca 30 min och den gled inte fram då. men det är klart nu när jag red för tränare så red vi ju lite mer ansträngande än när jag köpte den..

Alltså jag förstår vad ni menar att hästen har ändrat sig, MEN jag tycker att om man köper en sadel för så mycket pengar och dessutom betalar någon för att passa ut en sadel till mig då ska väl han kunna se om sadeln passar när den musklat sig lite? Dessutom var den ju inte muskelfattig innan heller.. Jag var på väg att köpa en betydligt billigare sadel av samma expert när jag precis köpt hästen för 5år sen. Då sa han att jag skulle lugna mig lite, träna hästen för hand eller barbacka och sedan återkomma ( vilket jag oxå gjorde efter ca 6 månader och köpte en ny sadel). Om han ansåg att hästen var så omusklad nu att jag skulle behöva byta sadel inom en månad, tror ni inte att han skulle rekomendera samma sak till mig nu som då?
 
Sv: Sadelbekymmer

jag menade vet du varför den glider fram? Är ju inget problem om det skulle vara så att den nu är något vid mot tidigare...det ordnar sig ju när hästen musklar upp sig som den var innan...
 
Sv: Sadelbekymmer

Ja jag är ju själv företagare och är av den uppfattningen att man ska måna om sina stamkunder. Tyvärr känner jag att eftersom han är så eftertraktad så kan han göra lite som han vill. Som tex när jag köpte den här, för min ekonomi, väldigt dyra sadel så fick jag ändå stå för bensinkostnad. Och även när han kommer ut till mig för att prova ut sadlar till min andra häst och han inte har någon som passar så får jag stå för reseersättning iallafall.
En stilla undran - du anlitar honom som sadelUTPROVARE och är som egen företagare skeptiskt till att du får pröjsa för den tid det tar trots att du köper en tjänst?

Att hästen ändrar sig under sommartid med bete OCH skada tycker jag inte är så konstigt. Hade du funderingar över detta förundrar jag mig över att du inte passade på att kolla detta när han ändå var på plats om det nu är så komplicerat att få till stånd ett möte (med resor, tid osv)?

En försäljare må vara hur diplomerade och ledande som helst, men man har ändå en viss undersökningsplikt och val över köpsituationen. Och det är ett ansvar som alltid är köparens.
 
Sv: Sadelbekymmer

Ja jag är ju egen företagre..... Jag säljer oxå varor, och när jag får betalt för en vara så tar jag ju ingen extra avgift för den tiden jag lagt ner på att få varan såld. Han säljer ju inte direkt sadlarna för inköpspris eller hur och den vinsten han får på sadlarna får väl täcka hans omkostnader? Dom är ju inte billigare att köpa av honom direkt än att köpa nån annanstans, snarare tvärtom med ca 1000:- Det är ju faktiskt inte det jag frågade om heller, är i normala fall ingen som klagar men här vet jag faktiskt inte om jag inte har befog för det.

Jag är ingen expert på sadlar, trots att jag har haft egen häst i 15 år. Sadlar är extremt viktigt för att få bra resultat och en glad häst. Därför har jag alltid anlitat en utbildad inom området och då förväntar jag mig att han ska kunna sin sak och jag ska kunna lita på det. Hur ska jag kunna undersöka en vara jag inte har kunskap om? Förväxla inte detta med köp av någon annan produkt som är simplare att bedöma eller att jag klagar på sadeln i sig för den har jag undersökt grundligt efter repor och dyl. Men att undersöka om sadeln ligger bra eller inte har jag överlåtit till någon med den kunskapen. Och då förväntar jag mig som kund att han ska sälja en vara som passar. Där tror jag att vi är överens..

Ang min häst bete och skador kanske jag har uttryckt mig otydligt, men jag ser inte att min häst inte ändrat sig mycket på den månad som jag ridit i sadeln utan är väl något mer musklad men inte mkt.. Och eventuellt lite mindre hull på magen..:angel:

jjeg: Det vore ju den logiska förklaringen, men om hon har ändrat sig radiklat under den här månaden så borde ju hon ha blivit bredare snarare. Men jag tycker mig inte se den skillnaden.

Jag vill påpeka att jag inte är missnöjd över lag med sadelutprovaren och kommer att anlita honom i framtiden och är det så att det är hästen som blivit så mycket bredare på den här månaden och det är därför sadeln inte ligger bra då är det ju inte hans fel. MEN som jag sagt att jag ser inte denna skillnad och det var på dom grunderna jag ville ha råd i hur jag skulle gå tillväga. Nu får vi väl se vad han säger när jag träffar honom.
 
Sv: Sadelbekymmer

Så då är dina funderingar på om den egentligen blivit för trång....Hmmm...pm till dig...
 
Sv: Sadelbekymmer

Så då är dina funderingar på om den egentligen blivit för trång....Hmmm...pm till dig...

Jag är helt förvirrad... Den borde ju ha blivit trängre, men å andra sidan är det en med bomvidd 33... :confused:
 
Sv: Sadelbekymmer

vad har du för häst ;) inte ens min brede frieser drar en 33 den var jättevid till honom...vet en tjej som har en tinker och hennes drar 34 i morrison och han sitter man i spagat på ;)
 
Sv: Sadelbekymmer

Ett stort, och då menar jag inte högt, halvblod med rund rygg...
 

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 511
Senast: caballus
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 241
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: ufot
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp