Sadelbestyr...till ISLÄNNING!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare asmodeus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 3 687
A

asmodeus

Ojojoj, jag blir snart gråhårig. Har lovat att hjälpa en kompis med att leta rätt på passande begagnad sadel till hennes fyra åriga islänning som ska ridas in. Jag kan Inte Mycket om vare sig islandssadlar eller islandshästar!!

Jag tittade och klämde på honom idag och konstaterade att man har en anläggningsyta på ca 23 cm för att inte klämma vare sig bogbladen eller hamna bakom revbenskanten.

Det är två ägare av hästen. Båda behöver minst 17" för att det öht ska fungera. Åh, herrejesses. SÅ, för en gång skull vill jag faktiskt ha tips på sadlar (om de ens existerar) med rundbossa som har extremt kort anläggningsyta. Det kanske inte syns så bra på bilden (gräsligt pälsmonster) men han är något överbyggd, så kilar är nog inte ens att tänka på.

Sadelmakare kommer att kontaktas, men det är en sån som inte säljer sadlar själv så man får jaga fatt på några stycken först och "prov-prova"....
molle1.jpg

Pälsmonstret frågan gäller..

Sv: Sadelbestyr...till ISLÄNNING!!

Ojoj... kanske var det en väldigt konstig bild men... den ser inte riktigt ens nästan färdigväxt ut.. men det var ju inte det frågan gällde ;) jag skulle rekommendera att de överväger bomlöst! Finns det intresse av det berättar jag gärna mer!

Vi endte opp med en Sigma dressur 16'5" fra Høøks, det var det eneste som passet hesten :-)

Men frågan är ju, bomlöst på en unghäst utan utvecklad ryggmuskulatur? Hur kommer det att fungera för hästen?

Och jo, hrrmmm... han SER ut sådär. Man kan ju se på huvudet att han inte är färdigväxt, skulle säkert behöva ett par år till på sig, fast han lär ju inte få längre rygg för det... Det är ju heller inte min sak att säga till dem vad de ska göra med sin häst. Min enda uppgift är som sagt att hjälpa till med att hitta en sadel.

Senast ändrad av en moderator:

Tja, *suck* Det lär ju inte fungera här då eftersom ingen av ägarna kan ha mindre än MINST 17", och de lär inte kunna banta ner sig till en 16". Hästen skulle behöva 15"... *Suck igen*

Lite late night efterforskningar så här på kvällskvisten. Skulle väldigt gärna vilja se hur Zaldi Classic 16" skulle ligga på honom. Den ska ju enligt Lillhästen i Stav vara sadeln med absolut kortast anl.yta. Men å andra sidan så skrev de om en annan de hade i lager som var mkt kort och den var 46 cm. Huvudbry?!

Jag känner inte iaf en kotte som har en Zaldi Classic. Det får bli sadelmakarens uppgift isåfall. Men det känns som att jag behöver ge ägarna lite mer kött på benen för att fatta vad de ska fråga om och kolla på. Jag litar inte 100% på den sadelmakare de ska använda sig av, och vill gärna kolla lite i efterhand om de sinsemellan bestämmer något. Trycker hon på en 17,5" på denna Mini rygg så har hon antingen lyckats med något helt genialt eller så är hon inte kompetent nog.

Naturligtvis finns också ett prisstopp i den här frågan, vilket gör saken ännu mer komplicerad... *pip, suck,suck*.

En bomlös sadel med tjocka bossor och hög kanal tror jag säkert skulle gå bra, men man ska ju alltid lyssna på hästen!
Har ni kollat Karlslunds sadlar? Bomsadlar alltså? De har nyligt tagit fram en superkort vet jag, kolla med DärNole, de har ju mer info, kanske har de provsadlar att skicka ut?

Med SÅ kort anläggningsyta :eek: kan du med god samvittighet velge bomlöst.

Når en bomsadel blir jättekort blir det ju inte så mycket vektfördeling ändå... En bomlös vil faktisk kunne gi bättre vektfordeling på en så kort häst!

Jag har en Knights Leather bareback med grandeur-pad til min islandshäst, och den sadeln är bra!!! :banana: Men jag har lagt inn extra innlegg i padden, klippet ut av tjocke liggeunderlag.

;)

Hm....sadelprovare är det bästa.

Jag har en häst med mycket kort rygg, bred (9 cm rakt över ryggen) och så överbyggd. Efter ha köpt o provat flera st har vi nu en Prestige Top Dressage. Hästen har svängd rygg, bommen måste passa. Vissa sadlar är gjorda för rak rygg, så det gäller ha koll på allt!

Jag skall nu köpa en bomlös, Torsion Island, som är tilltänkt unghästen. Man köper en padd till som ska fungera som stöd så man inte "hänger" på ryggen. Går att läsa mer på Torsions hemsida. www.torsion.se

Hmm, ja, det kanske vore något?! Har du någon aning om de har en hemsida så man kolla in dem på nätet?

Jaa.. går vi upp i prisklassen så kan jag komma på fler sadlar också som skulle möjligen skulle fungera. Problemet är att det INTE får bli så dyrt. Det kan jag ju inte göra något åt. Inte en sadelmakare heller. *suck*. Min egen sadel tex (dressyr,17") har en anläggningsyta på ca 28 cm, så en storlek mindre av den så kanske det skulle kunna gå, men nu kostar ju den en hel del.

Idag har vi iaf provat 2 sadlar till på honom, mest för kul. Två islandsadlar. En märkeslös i läder som var relativt rundbossad, men säkert 17,5 - 18 i sitsen (skrattade när vi lagt på den) och en ny syntet Horse Savers variant av island 18", vilken låg värst av alla. Den sadel som faktiskt FICK plats på den korta ryggen var deras minishettis ponnyplanka!! :D

Jag har meddelat ägarna nu (på skämt naturligtvis) att de får banta ner sig nåt gräsligt för att kunna få en sadel som passar hästen, och när det är fixat så kommer de att vara inlagda på anorexia klinik, så då kommer de iaf inte att kunna rida för de är för utmärglade...

Haha, jag bara skrattar åt tanken på ett grandeur schabrak på den där hästen. Jag har ett sånt själv nämligen för 17" sadel, och det är verkligen jättestort. Tyskarna har tagit till i storleken. Det skulle nog kunna fungera som ett extra täcke åt den här hästen :idea:

Skämt åsido. Näe, en bomsadel kan som sagt inte heller fördela vikten så värst mkt på så liten yta. Ja, jag vet inte jag.

Välkommen att berätta mer förresten, i det här fallet tror jag att vi får vara öppna för alla alternativ..

jag vet en sadel str 17 med anläggningsyta 36cm.....nypris ca 8000kr ska kolla upp vad den heter.

Kolla hur stor yta 16" tar, för hästen har bara 23...

Pioneer då?? Korta o billiga. www.reiriding.com Gjord ingår i priset, tror de tar 8 200:- nu. Men då ska hästen ha en rakare rygg för denna sadel, den passade inte min valack som har en något svängd rygg.

Så kan man sitta annorlunda i olika sadlar. De flesta som har islandshästar har 16,5 i säte oavsett hur man ser ut.

Karin Åberg, www.sadlar.info har beg sadlar.

Wintec då? Den kanske skulle passa! De är ju inte så dyra och rätt lättsålda! 17" har där en anlägningsyta på 43 cm och de är ganska så svängda i bommen! Har själv haft Wintec 500 dressyr och Wintec Pro Dressyr på mina hästar som har mycket korta och breda ryggar. Min ena häst är ´dessutom mer överbyggd än vad hästen på bilden verkar vara och på honom fungerade Wintec rätt bra till han blev för bred över ryggen! Man kan iallafall testa och se!

Ja, tackar. Vi har flera märken nu att prova. Jag tror jag börjar med att ringa de där Lillhästen, de verkar ha bra koll.

Tyvärr kan jag meddela något tråkigt. Ena ägaren kontaktade vår "närmaste" sadelmakare idag. Utbildad både i Tärnsjö och är kvalificerad inprovare, och denne hade hänvisat min bekant vidare till en tjej som har några islänningar i närheten. Sadelm. sa att h*n inte visste så mkt om islandssadlar. Men hallå... För det första så vill de helst ha en vanlig dressyr (om det kommer att gå) och dessutom så är det den kvalificerade sadelinprovarens förbannade jobb anser jag!! Denne kan ju inte hänvisa en potentiell kund med problem till en närbelägen amatörtränare!!!!??! Däremot hade h*n kunnat sagt att h*n skulle kolla runt lite, eftersom islandsadelvärlden är stor, och sen återkomma , och själv ringt privat till denna tränare.

Vad tycker ni om detta då? Jag skrev ju tidigare att jag inte litade på denne oh att jag hade velat dubbelkolla jobbet denne gjort isåfall.

Jag tycker de ska göra körponny av den så slipper de sadelproblemet ;)

Hmm, ja, jag håller med i tysthet... :confused:

Liknande trådar

Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m