Sadelbilder, synpunkter välkomna

Sv: Sadelbilder, synpunkter välkomna

Skulle def. prova en WW på den ryggen!

Fjordsen växer tills de är 8 och antar att det är nått liknande med Haflingarna.

Jo, de växer nog också länge. Man ska ju egentligen inte rida in en haflinger förrän de är närmare 5 år. Min var inriden (insutten) vid 3 års ålder, men det är först nu i höst som jag har börjat rida på allvar.

jag får för mig att sadeln inte kommer "på" hästen riktigt och att du skulle prova en vidare..?

jag får för mig att sadeln inte kommer "på" hästen riktigt och att du skulle prova en vidare..?

Du lurar dig nog på manken skulle jag tro, att där knappt finns nån. Hade btw 3 fingrar mellan när jag satt i den

Jag har dock bytt järn till det vidare, för att prova det (+ padd, men kommer av nyfikenhet att lägga på den ren med, men är rätt säker på att den trillar ner då). Dock slog förkylningen från helvetet till så inte kommit så långt att prova igen, siktar på att göra det till helgen =)

Ok om jag lånar tråden lte?? :crazy:

Är så att jag funderar på att köpa en wintec då jag har varit ute på sadeljakt jag vet inte hur länge, eftersom min pålle bara växer ur sina sadlar, då han är relativt omusklad. Behöver en billig sadel då jag inte har hur mycket kosing som helst men som är bra :D En sadel med utbytbart järn skulle ju vara super då han är omusklad. Har provat en "Wintec pro" hoppsadel. Funderar på om en Wintec IW skulle kunna passa honom...

Wintec pro:
DSCN7016.jpg

DSCN7017.jpg

DSCN7022.jpg

DSCN7027.jpg

DSCN7029.jpg

IW har inte samma uppbyggnad och form. Den är rakare i bom och har bredare och plattare bossor samt är mer öppen i kammaren, jag tror inte den kommer bli lika bra som denna Pro hopp. Vill du har nåt som är så likt denna som möjligt så bör du kika på en Pro dressyr istället för IW.

Låna på du, jag har inte mycket att tillföra förrän tidigast till helgen i alla fall =)

IW har inte samma uppbyggnad och form. Den är rakare i bom och har bredare och plattare bossor samt är mer öppen i kammaren, jag tror inte den kommer bli lika bra som denna Pro hopp. Vill du har nåt som är så likt denna som möjligt så bör du kika på en Pro dressyr istället för IW.

okej, men tycker ni att denna pro hopp ligger bra? Har fått för mig att den är för böjd men har hört att det jämnar ut sig om den är luftfylld :crazy:

Om din häst nu är lite överviktig som jag fattat det som så kan den bli lite stor eftersom att jag antar att du skall rida den mer så den blir smallare.
Kan rekommerndera svanskappa då slipper du framåt glidande sadel tills magen är borta :) har haft problem med min häst med för stor mage.

Ja han är för trind. Dock tror jag inte han kommer bli så mycket smalare. För när han rids in och rids sen så kommer han (förhoppningsvis) förlora fläsk, men han kommer ju att muskla sig. Den där blir nog tyvärr aldrig någon som går att klämma i något mindre än rejält vid bomvidd :devil:

En luftsadel är ännu svårare att säga om den ligger bra eller dåligt eftersom luften inte är korrekt fördelat utan att man har suttit i den. Men utifrån bilderna så tycker jag att det ser helt OK ut, ska man tycka nåt så är det väl att bossarna är lite för breda för hästens rygg men formen ser Ok ut så jag skulle prova med en pad så länge om jag trodde att hästen skulle komma att bredda sig, sen hur den beter sig under ritt och vad hästen säger vet bara du.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka