Sadelbock till kombi?

Sv: Sadelbock till kombi?

Har inte sett någon annan sådan vagn. Har själv den från Hööks och tycker den är kanon. Något tung att bära när man packat den full.
Lite grövre hjul och ett längre handtag hade varit bra så man kan dra den efter sig. Funderar på att förbättra min.

Sadel ligger bra på den och det finns plats för både borstar, benskydd, träns, hjälm och säkerhetsväst.

Vad är det du inte gillar med Hööks vagn då? Jag tror jag sett en liknande i plast, fast den hade nog inga hjul, ytan mot sadeln var då i slät plast och inte metallrutor som Hööks vagn.

Vi byggde om våran och fäste bilmatta på ovansidan, lite slätare yta mot sadeln :idea:

*kl*

Har inte kollat på Hööks modell IRL, tänkte bara att det kanske fanns fler modeller... Men de flesta är ju som i länkarna ovan mest för transportering och förvaring på tävlingsplatsen, är ju ute efter förvaring i bilen och kommer inte behöva lyfta ut den annat än vid ev. uppstallning.

Då kanske jag slår till på Hööks modell ändå, efterssom folk verkar nöjda med den :)

Jag funderar på en sån sadelvagn, fast jag vill ha den i transporten, eftersom jag har en sedan och pappa inte vill ha hästgrejer inne i bilen på deras nya kombi :grin: ... Men! Står den still när man kör eller måste man spänna fast den på nått vis?

Allt rör sig som inte är fastspännt :).

Jag skulle inte åka med min i transporten utan att förankra den på något vis.

Det var det jag misstänkte, tänkte om du eller nån annan hade provat.. Ska fnula ut nått sätt att förankra den på, nån som har tips på det? :angel:

Jag köpte mig en vanlig sadelbock en sådan du kan fälla ihop.
Placera den i hästtransporten vid frambommen,
köp ett vadderat sadelskydd på min fanns ett hantag för att bära som var tillräckligt lång att sätta runt bommen o tillbaka till sadlen där den knäpptes fast, står kanon säkert där bredvid hästen o sadeln skavs inte för man har ett ordentligt sadelskydd.

Fick upp denna tråd när jag sökte på sadelbock :). Jag har Hööks att ha bak i bilen,den e bra om den inte behöver tas ut när den e så låg.Men jag har en häst så jag använder hopfällbara sadelbocken i transporten eftersom man kan ta ut den o ha den ute vid sadling o så. Har barnvagn o sånt i bilen så jag får lov o ha i transporten. Jag har mycke grejer hö o sånt mm på tomma sidan så den står stabilt utan o sättas fast tycker jag.

en sån sadelskydds/ bock/väska hade jag velat ha :love: bra om man inte har en sadelkammare i transporten ^_^

Jag har Hööks sadelbock bak i kombin och är jättenöjd.
Vi gillar utrymmet under sadeln också. Det är bättre ordning.
Vi låter oftast vagnen stå kvar i bilen ock packar bara i och ur ridutrustning när vi ska på träning/tävling.

kl

Är det nån mer än jag som har problem med att få plats med sadelvagnen (Höök's) med sadel på i bagageutrymmet?? Vi skulle åka på träning och ha den bak i mina föräldrars Subaru och det gick knappt! Sadeln tog i taket i bagageutrymmet :confused: ... och detta var dressyrsadeln, jag kommer alltså absolut inte få plats med den bomlösa då den är högre än dressyrsadeln :crazy:

Nej, som jag skrev så lastar vi dessutom in sadeln på vagnen i kombin så vi har hyggligt utrymme.

Ja, jo, jag såg att du skrev det. Vi hade den också bak i en kombi givetvis (den går ju knappast i en sedan), men det kanske bara är Subaru som är låga eller nått? Tyckte det var skumt hursom...

Du måste ju ha en pluttliten Subaru då...

Jag har också en sån sadelbock från hööks och den får plats utan problem i min Saab..
Har varit inne på att köpa en Subaru också och då provat om hundburen går in och den är bra mkt större än vad sadelbocken är och det var inga problem.

Jag har sadelvagnen från Hööks, och har använt den till westernsadel i moderns kombi (äldre volvo). Inga problem :)

Det är en Subaru Outback, så så himla liten tycker jag inte att den är... Den är ju större än en Volvo v70, men alltså, det måste vara så att den är låg bak i bagageutrymmet eller nått... Väldigt konstigt tycker jag iaf :crazy:

(...och btw så är det mina föräldrars bil, själv har jag en Volvo s60, så jag får defenitivt inte plats med nån sadelvagn ;))

Konstigt, jag provade hundburen i en Outback och den är MKT högre än vad sadelbocken med sadel är :crazy:

Men det kanske är olika beroende på årsmodeller, detta var en ganska ny.

Liknande trådar

Utrustning Hur gör ni när ni transporterar sadel+träns och andra prylar? Transporten saknar sadelkammare, och att ha någon typ av sadelvagn i...
Svar
4
· Visningar
1 706
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 954
Senast: QueenLilith
·
H
Utrustning Hej jag är i stort behov av hjälp! Skall nu på lördag köpa min nya häst och får inte med någon sadel så ska nu köpa ny. Men står i...
Svar
2
· Visningar
1 790
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 952
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025