Transportera utrustning?

Hästtok2020

Trådstartare
Hur gör ni när ni transporterar sadel+träns och andra prylar? Transporten saknar sadelkammare, och att ha någon typ av sadelvagn i transporten är inte ett alternativ. Jag har köpt en sadelvagn på Hööks med upplevde den alldeles för ”hög” i mitt bagageutrymme, och funderar på om det är någon som har en smart lösning? Pall? Låda? Hemmabygge? Gärna med mer förvaringsmöjlighet, tänker för smått och gott som hästgodis, hovkrats, longerlina, extra handskar osv.

Bilen är splitterny, så därför gör det lite ont i själen att bara hiva in sadeln... :p
 
När jag körde med transport utan sadelkammare hamnade allt i bagaget. Har förvisso en V70 med stort bagage, så brukade ställa/luta sadeln mot baksätet med sadelöverdrag över sadeln.
I bagaget går det även att lägga skydd om man är rädd att bilen ska bli smutsig/hästhår/osv. Lätt att ta ur skyddet och skaka av.

Sett någon som haft något hemmabygge fäst i ryggstödet som blivit som en sadelhängare.
 
Jag byggde en egen sadelbock och hade i bagaget :), funkade finfint och så hade jag allt övrigt i en ikea påse. Bocken var lagom hög så att sadelkåpan låg fri från golvet så kunde enkelt lyfta ut hela bocken med sadel och ställa bredvid transporten när jag gjorde i ordning hästen, sen hade jag den som uppsittnings pall ^_^.

Nu har jag ett mobilt sadelskåp i släpet så får plats med allt där :).
 
Har ett 1,5 hästarsläp. Förra ägaren har skruvat fast en sadelhängare på ett fyrkantsjärn som är fäst mellan ytterväggen och mittväggen. Resterande utrustning har vi i ikea-kassar i bakluckan.
1574695648790.png
 

Liknande trådar

Utrustning När ni åker iväg på t.ex. träning hur transporterar ni då hästens utrustning? en del kanske tar med sig tävlingsskåpet och en del kanske...
Svar
11
· Visningar
1 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp