Sadeldjungel.. Rädda mig.

Grålly

Trådstartare
Hej, alla hästkunniga bukemänniskor.. Skulle någon vettig människa kunna förklara för mig vad det finns för storlekar på sadlar? Finns det bara storlek 29-32 i bomvidd? Motsvarar en storlek 32 X-vid bom, eller? Jag har funderat på detta länge, men får så dåliga förklaringar av de jag frågat, så jag blir bara förvirrad.. Så en gång för alla, förklara för mig. Säg inte att jag ska läsa nånstans, för jag har läst men hittar inget svar på min fråga.. Ni får ursäkta mitt okunnande :rofl:

Sv: Sadeldjungel.. Rädda mig.

Amerigo har ett +/- system där 0 e = normal, Jaguar har 28 som vid, på stübben är 28 smal! På Stübben är 32 vid o på Prestige är 32 smal. Prestiges vida är 36. Albion kör på M(medium) MW(mediumwide) o W(wide). County, Wellington har 3 som normal, 4 vid osv.

Så det variera i en oändlighet! :crazy:

Det lättaste är att du mäter vilken vidd (i grader) sin häst har. Då är det lättare att utesluta de som inte passar ens på pappret...

Lovisaleonora_ skrev:
Det lättaste är att du mäter vilken vidd (i grader) sin häst har. Då är det lättare att utesluta de som inte passar ens på pappret...

Hur gör man det? :confused:

Ok.. Det lät väldigt komplicerat.. Men hur är det på Stübben?

SnigelEffekt skrev:
Amerigo har ett +/- system där 0 e = normal, Jaguar har 28 som vid, på stübben är 28 smal! På Stübben är 32 vid o på Prestige är 32 smal. Prestiges vida är 36. Albion kör på M(medium) MW(mediumwide) o W(wide). County, Wellington har 3 som normal, 4 vid osv.

Så det variera i en oändlighet! :crazy:

Ta en ståltråd och böj till efter hästens mankform. Ta sedan en gradskiva och mät vinkeln.

Eller gör en grov uppskattning (hel cirkel är ju 360 grader, halv 180 grader vilket gör att om mallen ser ut som ett L har hästen ungefär 90 grader)

Kolla in på www.lillhastenistav.se, jag tror de har en bra förklaring (ligger under Sadlar - begagnade sadlar - sadelinpassning) (där finns också ett par märken angivna med gradtal)

Grålly skrev:
Ok.. Det lät väldigt komplicerat.. Men hur är det på Stübben?

Stübbens bomvidder:
29=smal
30=normal
31=normal mot vid
32=vid
33,5=x-vid

Tror det är så iaf..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 747
Utrustning Hej Kan någon förklara storlekarna på equipe-sadlarna för mig? Ibland heter de +1 +2. Vet att +1 då är fram på sadeln och +2 har något...
Svar
1
· Visningar
3 163
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka